Realitzada sota la direcció del catedràtic Louis Marin, historiador i filòsof de les representacions, la seva tesi doctoral va tractar sobre els goigs a Catalunya, els cants en llengua catalana adreçats pels fidels als sants, a la Verge i a Crist per glorificar-los i sol·licitar-los ajuda a l’hora de la mort, impresos amb imatges a partir del Concili de Trento. La tesi ha donat com a resultat tres llibres publicats en llengua francesa (París, Sorbonne Nouvelle, 1990; Berna / Nova York, Peter Lang i Duke University-USA, 1992; París, École Nationale des Chartes, 1992). Finalment, n’aparegué un llibre de síntesi en català, La paraula de l’àngel. Una aproximació plural als goigs (Barcelona, Fragmenta, 2008).
Dominique de Courcelles treballa sobre la història de l’humanisme i la història del Renaixement a la península Ibèrica, particularment en els territoris de l’antiga Corona d’Aragó. Els seus àmbits d’interès són la literatura, la filosofia, la teologia i l’art a Catalunya, València i Balears. Ha traduït el Llibre del Gentil e los tres savis de Ramon Llull i ha fet l’estudi previ i la traducció dels Cants de mort del poeta Ausiàs March (València, Institució Alfons el Magnànim i Diputació de València, 2011). També ha treballat sobre diferents obres com la Vita Christi d’Isabel de Villena, Tirant lo Blanch de Joanot Martorell, Curial e Güelfa i Lo somni de Bernat Metge. Sobre Ramon Llull ha publicat en català La paraula arriscada de Ramon Llull (Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat i Biblioteca Serra d’Or, 2012).
Com a professora convidada, ha participat a diversos congressos i ha impartit conferències sobre l’art i la literatura de la Catalunya medieval i del Renaixement als Estats Units, Mèxic, França, Espanya, Itàlia, Alemanya, Cuba, Japó, Tuníssia, Aràbia Saudita i Líban. Entre els seus treballs més recents, l’any 2009 i dins la línia del seu seminari de l’Institut Nacional d’Història de l’Art de París, va publicar «Sous le soleil de Majorque - La Guerre d’Espagne à Majorque: Georges Bernanos, Blai Bonet et Agustí Villaronga, Miquel Barceló», com a part d’un llibre que ella mateixa va codirigir juntament amb Ghislain Waterlot i que fou intitulat La mystique face aux guerres mondiales (París, Presses Universitaires de France, 2010).
L’any 2010, com a professora convidada al Centre d’Estudis d’Història de Mèxic, va presentar una conferència sobre «La Virgen en los Goigs de Cataluña: religión y arte». L’any 2011 va publicar l’article «Formes filològiques i artístiques de la consciència pròpia als estats de la Corona d’Aragó des del final del segle xiv fins al principi del segle xvi», a L’Humanisme a la Corona d’Aragó (en el context hispànic i europeu), sota la direcció de Júlia Butinyà Jiménez i Antonio Cortijo Ocaña (Potomac —Maryland—, Scripta Humanistica & Studia Humanitatis, 2011). Aquest article desenvolupa el que fou el seu discurs d’ingrés a l’Institut d’Estudis Catalans i s’inscriu dins la seva recerca en curs sobre l’art del Renaixement a Catalunya, València i les Balears. En l’àmbit de l’art dramàtic, l’any 2012 va publicar «Los Hechos de los Apóstoles en el teatro: pensamiento teológico y concepciones dramáticas en una Consueta mallorquina del siglo xvi», a La Biblia en el teatro español, sota la direcció de Francisco Domínguez Matito i Juan Antonio Martínez Berbel (Vigo-Pontevedra, Academia del Hispanismo, 2012).
Des del 2007 és membre corresponent de l’Institut d’Estudis Catalans i de la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona. Des del 2008 és també membre corresponent de l’Academia Hispanoamericana de Ciencias, Artes y Letras de Mèxic. Forma part del consell científic de les revistes Estudis Romànics i Catalan Historical Review. És membre del comitè científic de la col·lecció de recerca de l’Institut de Recerca en Cultures Medievals de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona. |