ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 12/11/2025

Castieiras Gonzlez, Manuel Antonio
La Corunya (Galcia), 1964

Àrees de treball: Art medieval / Iconografia / Escultura romnica / Pintura romnica / Art bizant / Miniatura i histria del llibre

Manuel Antonio Castiñeiras González és des del 2018 catedràtic (CL) d’art medieval del Departament d’Art i Musicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona, on va ser professor agregat d’art medieval (2010-2018) i director del departament (2014-2017). Anteriorment, va ser conservador i cap de la col·lecció d’art romànic del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC, 2005-2010), així com professor titular d’història de l’art a la Universitat de Santiago de Compostel·la (1997), on va exercir la seva activitat docent i investigadora entre els anys 1994 i 2005. 
  És doctor en història de l’art per la Universitat de Santiago de Compostel·la, amb premi extraordinari de doctorat (1993). Va completar la seva formació amb estades de recerca a centres de reconegut prestigi com l’Escola Normal Superior de Pisa (1987-1988), el Centre d’Estudis Superiors de Civilització Medieval de la Universitat de Poitiers (1989), la Universitat de Roma Tor Vergata (1989-1991), The Getty Center for the History of Art and Humanities (Los Angeles, 1996) o les Oxford University Libraries (2011-2020 i 2023-2024).
  Entre els seus reconeixements internacionals, cal destacar que va ser fellow de la Societat Japonesa per a la Promoció de la Ciència, convidat per la Universitat Catòlica de Nagasaki Junshin (2012), així com visiting professor al Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Pensilvània (Filadèlfia, Estats Units, 2012) i a la Pontifícia Universitat Catòlica de Goiás (Brasil, 2024). Els anys 2017-2018 va ser Samuel H. Kress Senior Fellow al Center for Advanced Study in the Visual Arts (CASVA) de la National Gallery de Washington (Estats Units).
  Des del 2022 és el president del Comité Internacional de Expertos del Camino de Santiago (Xunta de Galicia). És, també, vocal electe d’història de l’art de la Sociedad Española de Bizantinística (SEB, 2017- ) i membre electe de la Comissió d’Història de l’Art de l’Associació Internacional d’Estudis Bizantins (AIEB, 2022- ). Va ser vicepresident de l’Associazi[DA5.1]one Italiana degli Storici dell’Arte Medievale (ASIAME), amb seu a Parma, i membre associat del comitè de directors del Centre Internacional d’Art Medieval (ICMA) (2007-2011), amb seu al museu The Cloisters de Nova York, així com membre del Comitè Científic per a la Restauració del Pòrtic de la Glòria en el marc del projecte «Catedral de Santiago», de la Fundación Pedro Barrié de la Maza (2008-2011). És també membre de la British Archaeological Association (BAA) i soci corresponent estranger (associé correspondant étranger) de la Société Nationale des Antiquaires de França, amb seu al Museu del Louvre.

La seva recerca està centrada en l’estudi del romànic —escultura, pintura mural, pintura sobre taula, miniatura, iconografia—, el pelegrinatge a Compostel·la i Jerusalem, la miniatura bizantina i els contactes artístics entre el món llatí i Bizanci. En tots aquests camps d’estudi és reconegut internacionalment com un especialista. És autor de diversos llibres: Os traballos e os días na Galicia medieval (Santiago de Compostel·la, USC, 1995); El calendario medieval hispano. Textos e imágenes (siglos xi-xiv) (Salamanca, Junta de Castilla y León, 1996); Introducción al método iconográfico (Barcelona, Ariel, 1998); El Pórtico de la Gloria (Madrid, San Pablo, 1999); Profano y pagano en el arte gallego (Santiago de Compostel·la, Universidade de Santiago de Compostela, 2003), amb Fátima Díez Platas; A vieira en Compostela. A insignia da peregrinación xacobea (text castellà, anglès i gallec; Santiago de Compostel·la, Fluir, 2007); El romànic a les col·leccions del MNAC (edició en espanyol, anglès, francès i català; Barcelona, Lunwerg, 2008), amb Jordi Camps; Compostela y Europa. La historia de Diego Gelmírez (amb edició en espanyol, anglès, francès, italià i gallec; Milà, Skira, 2010); El Tapís de la Creació (amb edicions en espanyol, anglès, francès, alemany i rus; Girona, Capítol de la Catedral de Girona, 2011); Pintar fa mil anys. Els colors i l’ofici del pintor romànic (Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona, 2014), coordinat amb J. Verdaguer; Entre la letra y el pincel: el artista medieval. Leyenda, identidad y estatus (Roquetas de Mar, Círculo Rojo, 2017), de la qual és el coordinador; Romanesque patrons and processes. Design and instrumentality in the art and architecture of Romanesque Europe (Nova York, Routledge, 2018), coordinat amb J. Camps, J. McNeill i R. Plant; Il tempo sulla pietra. La raffigurazione dei mesi nella scultura medievale (Roma, Gangemi, 2019), escrit amb G. M. Fachechi; Incontri mediterranei. Arte e artisti tra Bisanzio e l’Occidente dopo la Quarta Crociata (1204-1430) (número monogràfic de la revista Arte Medievale, sèrie IV, núm. X, 2020), amb A. M. d’Achille, A. Iacobini, M. Righetti; Imagens e liturgia na Idade Média. Criação, Circulação e Função das imagens entre o Ocidente e o Oriente na Idade Média (séculos V-XV) (Lisboa, Universidade Nova de Lisboa, 2021), coordinat amb C. Varela Fernandes; Mestre de Cabestany. Espurnes de marbre (Barcelona, Artur Ramon Art, 2023), amb J. Camps, i La crónica ilustrada de Escilitzes (Madrid, BNE, Vitr. 26-2): nuevas perspectivas de estudio (Universidad de Alcalá de Henares, 2025), del qual és coordinador. A més, coordina, amb J. Camps, els volums de l’Enciclopedia del románico en Cataluña de la Fundación Santa María la Real de Aguilar de Campoo (Palència), de la qual s’han publicat els dedicats a Barcelona (tres volums, 2014), Tarragona (un volum, 2015) i Girona (tres volums, 2024).
  És també autor de nombrosos articles en revistes especialitzades i de reconegut prestigi, com ara Prospettiva, Journal of the British Archaeological AssociationArchivo Español de Arte, Cahiers de Civilisation Médiévale, Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, Arte Medievale i Arte Lombarda, entre d’altres. Forma part del comitè de redacció o científic de Iconographica, Troianalexandrina, Estudios Bizantinos, Arte Medievale, Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, Compostellanum i Quintana, i dirigeix la revista Ad Limina. Revista de Investigación del Camino de Santiago y las Peregrinaciones.
  Participa activament en nombroses trobades i congressos internacionals. Ha estat comissari de les exposicions: «Lluís Domènech i Montaner i la descoberta del romànic» (MNAC, 2006); «El romànic i la Mediterrània: Catalunya, Toulouse i Pisa, 1120-1180», en col·laboració amb J. Camps (MNAC, 2008); «El cel pintat. El Baldaquí de Tost» (Museu Episcopal de Vic —MEV—, 2008); «La princesa sàvia. Les pintures de santa Caterina de la Seu d’Urgell» (MNAC i MEV, 2009-2010); «Compostela y Europa. La historia de Diego Xelmírez», organitzada pel Xacobeo de la Xunta de Galicia a París, Roma i Santiago de Compostel·la, entre els mesos de març i octubre del 2010; «Un universo de imágenes: el Skylitzes Matritensis» (Biblioteca Nacional de España, 2024), i «La creació d’un mite. Sant Pere de Rodes i el Mestre de Cabestany» (MNAC, 2026).
  Des de 2012 ha estat investigador principal de diversos projectes de recerca del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, com ara «Artistas, patronos y público. Cataluña y el Mediterráneo (s. xi-xv)» (Magistri Cataloniae, HAR2011-23015), en el marc del qual s’ha elaborat l’Índex Magistri Cataloniae; «Movilidad y transferencia artística en el Mediterráneo Medieval (1187-1388). Artistas, objetos y modelos - MAGISTRI MEDITERRANEI» (HAR2015-63883-P); «Manuscritos bizantinos iluminados en España: obra, contexto y materialidad - MABILUS» (PID2020-120067GB-I00), i «PARADIGMATA. Modelo, copia y patronazgo en las crónicas y evangeliarios iluminados bizantinos» (PID2024-162186NB-I00). Des de l’any 2017 ha estat coordinador de dos grups d’investigació consolidats de la Generalitat de Catalunya (SGR): 2017-231, MAGISTRI CATALONIAE - Estudis culturals de la Mediterrània (s. xi-xv), i 2021-63, MAGISTRI CATALONIAE & MEDITERRANEI - Estudis artístics de la Mediterrània Medieval i la seva recepció (MACMED). Ha dirigit vuit tesis doctorals.



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Bartomeu Ferrà i Perelló Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín Elías Tormo Manuel González Martí