La seva recerca està centrada en l’estudi del romànic —escultura, pintura mural, pintura sobre taula, miniatura, iconografia—, el pelegrinatge a Compostel·la i Jerusalem, la miniatura bizantina i els contactes artístics entre el món llatí i Bizanci. En tots aquests camps d’estudi és reconegut internacionalment com un especialista. És autor de diversos llibres: Os traballos e os días na Galicia medieval (Santiago de Compostel·la, USC, 1995); El calendario medieval hispano. Textos e imágenes (siglos xi-xiv) (Salamanca, Junta de Castilla y León, 1996); Introducción al método iconográfico (Barcelona, Ariel, 1998); El Pórtico de la Gloria (Madrid, San Pablo, 1999); Profano y pagano en el arte gallego (Santiago de Compostel·la, Universidade de Santiago de Compostela, 2003), amb Fátima Díez Platas; A vieira en Compostela. A insignia da peregrinación xacobea (text castellà, anglès i gallec; Santiago de Compostel·la, Fluir, 2007); El romànic a les col·leccions del MNAC (edició en espanyol, anglès, francès i català; Barcelona, Lunwerg, 2008), amb Jordi Camps; Compostela y Europa. La historia de Diego Gelmírez (amb edició en espanyol, anglès, francès, italià i gallec; Milà, Skira, 2010); El Tapís de la Creació (amb edicions en espanyol, anglès, francès, alemany i rus; Girona, Capítol de la Catedral de Girona, 2011); Pintar fa mil anys. Els colors i l’ofici del pintor romànic (Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona, 2014), coordinat amb J. Verdaguer; Entre la letra y el pincel: el artista medieval. Leyenda, identidad y estatus (Roquetas de Mar, Círculo Rojo, 2017), de la qual és el coordinador; Romanesque patrons and processes. Design and instrumentality in the art and architecture of Romanesque Europe (Nova York, Routledge, 2018), coordinat amb J. Camps, J. McNeill i R. Plant; Il tempo sulla pietra. La raffigurazione dei mesi nella scultura medievale (Roma, Gangemi, 2019), escrit amb G. M. Fachechi; Incontri mediterranei. Arte e artisti tra Bisanzio e l’Occidente dopo la Quarta Crociata (1204-1430) (número monogràfic de la revista Arte Medievale, sèrie IV, núm. X, 2020), amb A. M. d’Achille, A. Iacobini, M. Righetti; Imagens e liturgia na Idade Média. Criação, Circulação e Função das imagens entre o Ocidente e o Oriente na Idade Média (séculos V-XV) (Lisboa, Universidade Nova de Lisboa, 2021), coordinat amb C. Varela Fernandes; Mestre de Cabestany. Espurnes de marbre (Barcelona, Artur Ramon Art, 2023), amb J. Camps, i La crónica ilustrada de Escilitzes (Madrid, BNE, Vitr. 26-2): nuevas perspectivas de estudio (Universidad de Alcalá de Henares, 2025), del qual és coordinador. A més, coordina, amb J. Camps, els volums de l’Enciclopedia del románico en Cataluña de la Fundación Santa María la Real de Aguilar de Campoo (Palència), de la qual s’han publicat els dedicats a Barcelona (tres volums, 2014), Tarragona (un volum, 2015) i Girona (tres volums, 2024).
És també autor de nombrosos articles en revistes especialitzades i de reconegut prestigi, com ara Prospettiva, Journal of the British Archaeological Association, Archivo Español de Arte, Cahiers de Civilisation Médiévale, Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, Arte Medievale i Arte Lombarda, entre d’altres. Forma part del comitè de redacció o científic de Iconographica, Troianalexandrina, Estudios Bizantinos, Arte Medievale, Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, Compostellanum i Quintana, i dirigeix la revista Ad Limina. Revista de Investigación del Camino de Santiago y las Peregrinaciones.
Participa activament en nombroses trobades i congressos internacionals. Ha estat comissari de les exposicions: «Lluís Domènech i Montaner i la descoberta del romànic» (MNAC, 2006); «El romànic i la Mediterrània: Catalunya, Toulouse i Pisa, 1120-1180», en col·laboració amb J. Camps (MNAC, 2008); «El cel pintat. El Baldaquí de Tost» (Museu Episcopal de Vic —MEV—, 2008); «La princesa sàvia. Les pintures de santa Caterina de la Seu d’Urgell» (MNAC i MEV, 2009-2010); «Compostela y Europa. La historia de Diego Xelmírez», organitzada pel Xacobeo de la Xunta de Galicia a París, Roma i Santiago de Compostel·la, entre els mesos de març i octubre del 2010; «Un universo de imágenes: el Skylitzes Matritensis» (Biblioteca Nacional de España, 2024), i «La creació d’un mite. Sant Pere de Rodes i el Mestre de Cabestany» (MNAC, 2026).
Des de 2012 ha estat investigador principal de diversos projectes de recerca del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, com ara «Artistas, patronos y público. Cataluña y el Mediterráneo (s. xi-xv)» (Magistri Cataloniae, HAR2011-23015), en el marc del qual s’ha elaborat l’Índex Magistri Cataloniae; «Movilidad y transferencia artística en el Mediterráneo Medieval (1187-1388). Artistas, objetos y modelos - MAGISTRI MEDITERRANEI» (HAR2015-63883-P); «Manuscritos bizantinos iluminados en España: obra, contexto y materialidad - MABILUS» (PID2020-120067GB-I00), i «PARADIGMATA. Modelo, copia y patronazgo en las crónicas y evangeliarios iluminados bizantinos» (PID2024-162186NB-I00). Des de l’any 2017 ha estat coordinador de dos grups d’investigació consolidats de la Generalitat de Catalunya (SGR): 2017-231, MAGISTRI CATALONIAE - Estudis culturals de la Mediterrània (s. xi-xv), i 2021-63, MAGISTRI CATALONIAE & MEDITERRANEI - Estudis artístics de la Mediterrània Medieval i la seva recepció (MACMED). Ha dirigit vuit tesis doctorals. |