Fa recerca sobre l’art dels segles xvi i xvii produït a Catalunya, amb dos accents temàtics. En primer lloc, l’estudi crític i la redescoberta d’alguns dels autors i de les obres més significatius d’aquell panorama històric, privilegiant aquells que poden propiciar relats més interessants i suggerents. En aquest capítol ha publicat llibres sobre Agustí Pujol (2009), la retaulística del Bages durant el segle xvii (1990), els retaules majors de Santa Maria d’Arenys de Mar (2004) i de la Prioral de Sant Pere de Reus (amb Joaquim Garriga, 1997, Premi d’Investigació Antoni Pedrol Rius) i articles sobre Pere Nunyes, Joan Baptista Toscano i Antoni Rovira. Ha estat comissari de les exposicions «Tapissos de la Seu Vella» i «De Flandes a Itàlia» (ambdues amb Joaquim Garriga, 1992 i 1998), «Llums del Barroc» (2004) i «Alba Daurada. L’art del retaule a Catalunya» (2006). En segon lloc, i en paral·lel, investiga sobre el fenomen de la recepció de la cultura artística internacional, especialment mitjançant el gravat. Darrerament ha publicat «L’art del retaule: els recursos inventius» (2006), «La culture artistique au service de l’art de dévotion: exemples en Catalogne a l’èpoque moderne» (2009) i «El impacto de Albrecht Dürer y del grabado internacional en Cerdeña» (2013), els quals avancen arguments d’un futur llibre sobre la cultura artística dels obradors artístics del Principat. Finalment, des de l’any 2008, ha encetat una línia de recerca sobre col·leccionisme, en concret sobre la casa dels Toledo, marquesos de Villafranca en temps dels reis Felip II i Felip III. Ja n’ha publicat alguns resultats als articles «Paul Bril, Wenzel Cobergher, Jacob Frankaert I, Willem I van Nieulandt y los ermitaños de Pedro de Toledo, V Marqués de Villafranca» (2009), «Retazos del sueño tardorenacentista de don Pedro de Toledo» (2009) i «La fortaleza que quiso ser palacio. Noticia de Camillo Camiliani en España» (2014). |