ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 23/09/2025

Yeguas Gass, Joan
Castellnou de Seana (Pla dUrgell), 1971

Àrees de treball: Art gtic / Art renaixentista / Art barroc / Colleccionisme dart

Joan Yeguas Gassó és doctor en història de l’art per la Universitat de Barcelona (2001) i és conservador de la col·lecció d’art del Renaixement i del Barroc al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) des del 2003. Entre el 1995 i el 1998 fou becari de la Direcció General de Recerca (Generalitat de Catalunya), adscrit a la Universitat de Lleida. Va gaudir d’altres ajudes predoctorals per a estades en universitats estrangeres: Roma (1997) i Nàpols (1998). Puntualment, ha exercit de professor de cursos universitaris, de cursos de doctorat o d’assignatures de titulació universitària (a les universitats de Lleida, Girona, Barcelona, Saragossa i Càller). Entre el 2013 i el 2015 fou professor i tutor de la Universitat Nacional d’Educació a Distància (UNED) pel grau d’història de l’art al Centre de Sant Boi de Llobregat. És membre del Centre d’Art d’Època Moderna (CAEM) des que es creà l’any 2000. És membre del consell de redacció de la revista Urtx. Revista d’Humanitats de l’Urgell (des del 2003). És membre fundador del Centre de Recerques del Pla d’Urgell Mascançà (2009), del qual fou president (2014-2019). També treballà com a tècnic a l’Arxiu Comarcal de l’Urgell (2002-2003).

Com a investigador, s’ha especialitzat en temes artístics de l’època del Renaixement i del Barroc, amb especial atenció vers l’escultura existent en els territoris de l’antiga Corona d’Aragó. Ha publicat diversos llibres sobre l’escultura a Catalunya durant el segle xvi, com ara L’escultor Damià Forment a Catalunya (Lleida, Universitat de Lleida, 1999), El mausoleu de Bellpuig. Història i art del Renaixement entre Nàpols i Catalunya (Bellpuig, Saladrigues Impressors, 2009) i La glòria del marbre a Montserrat (Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2012). Puntualment, ha dedicat la seva atenció a l’arquitectura del segle xvi i ha publicat dos llibres en col·laboració amb Joan-Hilari Muñoz: Arquitectura religiosa i renaixentista a la Terra Alta. Esglésies i portalades (Batea, Secció d’Arqueologia del Patronat Pro Batea, 2007) i A costa de Cretas… La iglesia parroquial y la ermita. Dos joyas de la corona de Aragón (Tortosa, Juan Luis Camps, 2008). En aquest sector cal destacar articles com «Obres al convent de Bellpuig (1507-1535)» (Urtx, Tàrrega, 2004) i «La rosassa de l’església de Bellpuig: un model d’imitació» (Quaderns del Pregoner d’Urgell, Bellpuig, 2020) o, també, el llibre Sobre portes i finestres de pedra (2021). En els darrers anys també ha estudiat el col·leccionisme privat a partir de les obres conservades al MNAC, amb la confecció d’algunes biografies, com les de Francesc Fàbregas (2021), Pere Gil Babot (2021), Joan Antoni Bertrand (2021), Charles Macalester (2025) o Eveli Bulbena (2025). En paral·lel, ha analitzat pintures de Paolo de Matteis (2019), Luca Giordano (2020), Cajetan Roos (2021), Antonio Ponce (2021) o Francesco Cozza (2025), entre d’altres.
  Ha comissariat diverses exposicions, com ara «Ramon Amadeu. 200 anys de la seva estada a Olot (1809-1814)» (desembre 2012 - febrer 2013), de la qual es va publicar un catàleg digital en què es revisava la trajectòria de l’artista (Olot, Museus d’Olot, 2012); «Incòlume. Natures mortes del Segle d’Or» (octubre 2015 - febrer 2016); «Artesans del Barroc. Cervera i l’art del seu temps», juntament amb Francesc Miralpeix (octubre 2019 - març 2020), i «Zurbarán (sobre)natural», amb Àlex Mitrani (març-juny 2025). També ha estat el responsable, juntament amb Francesc Quílez i la col·laboració de Juan José Lahuerta, de la darrera remodelació (gener 2018) de la col·lecció d’art del Renaixement i del Barroc del MNAC.
  Entre d’altres, ha col·laborat en publicacions com ara Archivo Español de Arte, Napoli Nobilissima, Analecta Sacra Tarraconensia, Pedralbes. Revista d’Història Moderna,  Miscel·lània Litúrgica Catalana o Locus Amoenus. També ha redactat fitxes per a diverses exposicions.
  Ha participat en congressos o ha donat conferències a Roma, Barcelona, Càller, Bilbao, Lleida, Tarragona, Manresa, Granollers, Tortosa, Olot, Sitges, Valls, Alcanyís, Tàrrega, Solsona, Montblanc, les Borges Blanques, Prada de Conflent, Agramunt, Bellpuig, Linyola, Bell-lloc d’Urgell, el Palau d’Anglesola, Sarral, Salardú, Golmés, Miralcamp, Vilanova de Bellpuig, Barbens, Sidamon, Castellnou de Seana, el Poal, Sant Feliu Sasserra, l’Albi, Vilagrassa, Vila-sana, Vinaixa, Preixana, Àger, Vallverd d’Urgell, Ciutadilla, Sanui, Vallfogona de Riucorb i també al monestir de Poblet.
  Ha escrit un llarg reguitzell d’articles que estudien el patrimoni i la història de la plana d’Urgell, com ara «Sant Isidor de Quios i la seva imatge a Mollerussa (1500-1525)» (Mascançà. Revista d’Estudis del Pla d’Urgell, Mollerussa, 2011), «Un retaule per al Palau d’Anglesola (1612): l’escultor Claudi Perret i els pintors Gaspar i Leandre Altisent» (Urtx, Tàrrega, 2023), i el llibre Joan Robles i Mateo (1899-1984). Un escultor d’imatgeria religiosa popular (Sant Martí de Maldà, 2012).

Es pot completar aquesta informació a:
  — Joan Yeguas Gassó (blog)
  — Joan Yeguas Gassó (Academia.edu)
  — Joan Yeguas Gassó (Dialnet)



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Bartomeu Ferrà i Perelló Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín Elías Tormo Manuel González Martí