ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 18/02/2021

Perell Ferrer, Antnia Maria
Palma (Mallorca), 1958

Àrees de treball: Art contemporani / ?ltimes tend?ncies / Arquitectura barroca / Arquitectura del segle xx / Col?leccionisme d?art / Museografia

Antònia Maria Perelló Ferrer és doctora en història de l’art per la Universitat de Barcelona i és conservadora i cap de la Col·lecció del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA). Actualment és professora de l’assignatura de comissariat i gestió d’exposicions del Màster Oficial en Gestió Cultural de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC) on, des de l’any 2007 fins al 2016, fou responsable de l’assignatura de gestió de les arts visuals del mateix màster. Professora del Màster de Museologia de la Universitat de Barcelona (UB), des del 1989 fins al 2008, ha realitzat regularment classes i conferències relacionades amb col·leccionisme, exposicions i museografia en màsters i cursos de postgrau de la UB, la Universitat Politècnica de Catalunya i la Universitat de les Illes Balears (UIB), entre d’altres. Va impartir la lliçó inaugural del Màster en Patrimoni Cultural: Investigació i Gestió, del Departament de Ciències Històriques i Teoria de les Arts de la UIB l’any 2015. L’any 2020 ha participat en el curs de la Universitat de Piura de Lima (Perú), sobre museus i la crisi de la COVID-19, amb la conferència «Crisis COVID: ¿una oportunidad para las colecciones de los museos?».
  Conservadora d’exposicions del Servei d’Exposicions de l’Ajuntament de Barcelona des del 1985 fins al 1991, va participar en nombrosos projectes, entre els quals destaquen les exposicions «Mestres moderns de la Col·lecció Thyssen» (1986); «Homenatge a Barcelona» (1987); «Tallers Art Triangle» (1987) i «Barceló, Barcelona» (1988), al Palau de la Virreina de la ciutat de Barcelona; «Antoni Gaudí i el Modernisme català» (1989), a Nagoya, i «Barcelona Creació» i «Artistes catalans contemporanis» (1990), a la ciutat japonesa de Yokohama. Va formar part de l’equip impulsor dels projectes municipals Barcelona Primavera del Disseny (1991) i la creació de l’associació de galeries Art-Barcelona (1990). 
  Com a conservadora del MACBA i cap de la seva Col·lecció des del 1992, ha contribuït a la seva definició, estudi, documentació i organització. Ha comissariat exposicions, com ara «Introversions» (1997), «Més enllà de l’objecte» (2008-2010), «Temps com a matèria» (2009), «Passat i present. Canvi de segle a la Col·lecció MACBA» (2011), «Volum» (2011), «Episodis crítics. Col·lecció MACBA» (2012), «Col·lecció MACBA. Experiència, Acció, Crisi» (2016) i «Col·lecció MACBA. Sota la Superfície» (2017) o «Un segle breu. Col·lecció MACBA», entre d’altres. Al MACBA ha participat en la definició de projectes expositius temporals, com ara «Mirades (sobre el museu)» (1996), «Dos espais / Dues audiències. Obres de la Col·lecció Herbert» (2006), o d’exposicions construïdes amb els fons propis del museu com ara «The shadow of the speech. The MACBA Collection» (2010), presentada al Museu Nacional d’Art Contemporani de Corea, a Seül. Com a comissària independent, el 2016 va organitzar l’exposició «Ramon Guillen-Balmes. Doneu-vos la mà i pugeu a l’infern» (Mataró Art Contemporani, Mataró), guardonada amb el Premi ACCA de Recerca el 2017. Aquesta exposició es presentà així mateix al Centre Cultural Blanquerna de la Generalitat de Catalunya a Madrid amb el títol «…y subid al infierno» l’any 2018.

La seva tasca investigadora vinculada al món universitari s’ha situat al voltant de l’arquitectura de l’època moderna i de la museologia i la contemporaneïtat. Ha publicat els llibres Esglésies dels segles xvii i xviii a Ciutat de Mallorca (1985), Arquitectura civil del segle xvii a Barcelona (1996) i L’arquitectura civil dels segles xvii i xviii a Catalunya (2000); a més d’articles d’investigació, com ara «Influencias y tendencias artísticas en la arquitectura religiosa de los siglos xvii y xviii en Palma de Mallorca» (1983), «Els temples cupulats del segle xvii a Ciutat de Mallorca» (1984), «Los ciclos pictóricos del Palacio Vivot de Palma de Mallorca» (1988), «Els càrrecs oficials del Consell de Cent relacionats amb la construcció a la Barcelona del segle xvii» (1993), «Nuevos datos para el estudio de la pirámide dedicada a Santa Eulalia en la plaza del Pedró de Barcelona» (1994), «L’Aula d’Anatomies i la Casa de les Comèdies: dos establiments vinculats a l’Hospital de la Santa Creu» (1995), «Establiments hospitalaris i d’assistència a la Barcelona del segle xvii» (1996) i «Monuments commemoratius a la Barcelona del segle xvii. La creu de Mar, obra de Pere Blai» (1998), entre d’altres. S’ha ocupat també de les festes i les celebracions barroques, i ha publicat «La festa barroca a la Mallorca del segle xvii» (1986), «Dos llibres de festes mallorquins del segle xvii» (1988), «Las exequias de Carlos II en Palma de Mallorca» (1988) i «La noblesa i la festa a la Mallorca del Barroc» (1990) i «Les gàrgoles del pati de la Casa de Convalescència de Barcelona» (2017), etc.
  Entre les publicacions vinculades a la museologia i l’art contemporani, figuren Las claves de la arquitectura (1987; 2a edició, 1994), La Bauhaus (1990), Racionalismo y Bauhaus (1995), Art, arquitectura, museus (1996), Espaliú i la màscara (1997), Les pintures blanques de Miquel Barceló (2007), Més enllà de l’objecte. Obres de la Col·lecció MACBA (2010), Gego. Esferes (2012) i Hernández-Pijuan a l’Ateneu Barcelonès (2017), entre d’altres, a més de cròniques i articles de crítica artística publicats a Lápiz, Papers d’Art, L’Avenç, Lluc, D’Art i Revista de Catalunya. L’any 2021 es publica el seu article «Barcelona - París - Nova York», per al catàleg de l’exposició «Food. La utopia de la proximitat», organitzada pel Bòlid de Girona.
  Ha participat en nombrosos congressos d’art i en taules rodones organitzats pel Comité Español de Historia del Arte (CEHA), l’Associació Catalana de Crítics d’Art (ACCA) o el Consell Internacional de Museus (ICOM). Entre les seves participacions, destaquen les fetes a la taula rodona Nuevos mercados y posibilidades comerciales en el arte contemporáneo, a V Foro Internacional de Expertos en Arte Contemporáneo (2007), organitzat per ARCO; el seminari Contemporary collections and collecting in Scotland series. Perspectives on European collections (2008), organitzat al Centre d’Art Contemporani de Glasgow i la Universitat de Glasgow; la trobada «Rencontres Internationales: Paris-Berlin-Madrid», de vídeo i de cinema (2009), al Teatre del Châtelet de París; a la taula rodona sobre col·leccionisme públic o privat, organitzada per la fira Art Brussels el 2010, i a la taula rodona Coleccionismo privado. Un asunto pendiente (2011), realitzada al Museu Lázaro Galdiano de Madrid. L’any 2018 va impartir una conferència sobre la figura de Ramon Guillen Balmes a la seu del Centre Cultural - Llibreria Blanquerna de Madrid. L’any 2019 va participar en les taules rodones «Museus d’art contemporani: conservar el futur», organitzada per la Diputació de Barcelona a la Biblioteca Francesca Bonnemaison de Barcelona, i «Què en farem dels museus? L’art contemporani a debat», organitzada per la Revista de Catalunya, a la Fundació Brossa, acompanyada d’una publicació. El mateix 2019 va participar en la taula rodona sobre les col·leccions d’art contemporani als museus, organitzada per AGAS (Asociación de Galerías de Sevilla). L’any 2020, coincidint amb els vint-i-cinc anys de la inauguració del MACBA, va formar part de la taula rodona organitzada amb aquest motiu, amb els directors Miquel Molins, Ferran Barenblit i Ignasi Aballí, entorn de l’obra Enderroc d’aquest artista, creada per a l’atri del museu i recentment incorporada a la Col·lecció del MACBA.
  Forma part regularment del jurat del cicle Comisart, convocatòria de la Fundació La Caixa per a donar suport al comissariat emergent (2014-2016-2018-2020). Així mateix, ha format part del jurat de la Biennal d’Art de Pollença a Mallorca (2017), del jurat dels Premis GAC (2012) i del Comitè Assessor del certamen Barcelona Gallery Weekend (2018). És membre de la Comissió de Valoració i Adquisició d’Obres d’Art per a la Col·lecció Nacional d’Art Contemporani de la Generalitat, de la de l’Ajuntament de Barcelona i participa en les sessions del Comitè Assessor per a les Adquisicions del MACBA. També ha estat membre de la Comissió de subvencions al galerisme de la Generalitat de Catalunya i ha estat tutora de projectes de joves artistes de la Sala d’Art Jove de l’Ajuntament de Barcelona. L’any 2020 va ser jurat del Premi Internacional de Fotografia en blanc i negre (Black and White Spider Awards) de Beverly Hills, Califòrnia.
  La seva vinculació als departaments d’història de l’art de diverses universitats es manifesta en la participació en tribunals de treballs de final de màster (TFM) i tesis doctorals, com ara les tesis dedicades a Miquel Barceló, Lluís Claramunt o a les peculiaritats del món de les xarxes i Internet en el món dels museus, entre d’altres.

 



Fotografia de Cristina Calderer

 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Bartomeu Ferrà i Perelló Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín Elías Tormo Manuel González Martí