ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 11/7/2024

Fuente Bermdez, Vicente de la
Barcelona, 23 de setembre de 1966

Àrees de treball: Arts decoratives / Cermica / Colleccionisme dart / Modernisme

Vicente de la Fuente Bermúdez és llicenciat en història de l’art per la Universitat de Barcelona (2009). Va obtenir el títol del Màster Oficial en Estudis Avançats en Història de l’Art a la Facultat de Geografia i Història de la mateixa universitat (2010) amb la memòria de fi d’estudis El Museu Diocesà de Barcelona. Las colecciones desaparecidas durante el periodo 1936-1939, elaborat com a resultat de les pràctiques dutes a terme en aquest museu. Com a historiador de l’art independent, col·labora amb la Casa Museu Lluís Domènech i Montaner (Canet de Mar), on és l’editor del catàleg del museu, titulat La Casa Museu Domènech i Montaner i les seves col·leccions d’art (2011). En aquesta entitat, també ha estat el responsable del projecte museogràfic de la sala dedicada a l’exposició de les col·leccions de ceràmica (2018).
  Ha realitzat diverses catalogacions i estudis històrics, com les de la col·lecció de ceràmica del Museu d’Arenys de Mar (2017) o l’estudi historicoartístic de la ceràmica del segle xx a l’espai públic de la vila d’Arenys de Mar (2022). També va ser membre de l’equip de treball per a la redacció del projecte museístic de l’Espai de la Terrissa d’Esparreguera (2022-2023). Paral·lelament, col·labora amb el Museu Arxiu Municipal de Calella. D’altra banda, ha estat assessor i ha elaborat les fitxes de les noves propostes d’edificis de Calella que caldria incorporar al catàleg patrimonial de la població, dins de la revisió del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) de la ciutat (2022-2023).

Com a investigador, s’ha especialitzat en l’estudi de la ceràmica aplicada a l’arquitectura dels segles xix i xx i, especialment, en la recuperació de productors i fabricants que fins a aquest moment no havien rebut l’atenció dels historiadors. Els resultats dels seus estudis s’han recollit en articles com «Los mosaicos incrustados al fuego de Angel Anchisi, una pavimentación modernista olvidada» (Butlletí Informatiu de Ceràmica, 2018), «Del taller a la fábrica. Las cerámicas Fita, 1803-1890» (Butlletí Informatiu de Ceràmica, 2019) o «Mosaics Llevat (1885-1936)» (Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, 2022). També s’ha centrat en tècniques i nous materials que s’introdueixen a finals del segle xix i n’ha recollit els resultats en textos com «Revestiments ceràmics. La tradició renovada» i «El mosaic hidràulic: el triomf de la modernitat», tots dos publicats a La Casa Solsona. Una joia modernista a Cervera (Museu Comarcal de Cervera, 2020).
  Un segon focus d’atenció en la seva activitat com a investigador són les arts decoratives i el moble. Fruit d’aquests treballs ha escrit estudis com «Ricard de Capmany, decorador modernista en Barcelona» (Res Mobilis, 2017), «Vicenç y Francesc Mogas, recuperación histórica de un taller de ebanistería en Barcelona, 1863-1911» (Estudi del Moble, 2019) o bé el text escrit juntament amb Marta Saliné «Ejemplos de la integración del mosaico y la cerámica en el mobiliario modernista», a Virtuosisme modernista. Tècniques del moble (Associació per a l’Estudi del Moble i Museu del Disseny de Barcelona, 2019).
  Finalment, el col·leccionisme d’art i l’obra de l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner són també objecte del seu interès. Sobre aquests temes ha publicat diversos llibres i articles. Entre els seus estudis dedicats al col·leccionisme destaquen «Emili Cabot i Rovira, joier i col·leccionista» (Serra d’Or, 2011) i també el text que signa juntament amb Clara Beltrán «Paul Tachard, antiquari i col·leccionista de teixits i ceràmica», a Mercat de l’art, col·leccionisme i museus (Museus de Sitges i Universitat Autònoma de Barcelona, 2021). Entre els dedicats a l’arquitecte Domènech i Montaner hi ha: «El Castell de Santa Florentina», a Joies del Modernisme català. Espais interiors (Enciclopèdia Catalana, 2014), i «Les plaques de vidre i els guixos de Lluís Domènech i Montaner a Canet de Mar», a II Simposi Lluís Domènech i Montaner. Ponències (Ajuntament de Canet de Mar, 2019). També ha comissariat diverses exposicions centrades en l’obra de Domènech i Montaner i els seus col·laboradors, com ara «Els escultors de Lluís Domènech i Montaner: Arnau, Gargallo i Masana» (Casa Museu Domènech i Montaner, Canet de Mar, 2015) o la mostra itinerant «La ceràmica modernista i Lluís Domènech i Montaner» (Casa Museu Domènech i Montaner, Canet de Mar, 2017; Centro Cultural El Espolón, Comillas, 2018, i Centre Cultural Els Forns, Breda, 2018).
  Ha participat en diferents jornades i congressos especialitzats en Modernisme i ceràmica, com el Congreso Internacional «El Modernismo en el Arco Mediterráneo» (Cartagena, 2016), el II Congrés Nacional sobre la Ceràmica Nolla (Barcelona, 2017), el XXI Congreso de la Asociación de Ceramología (Barcelona, 2018) o el IV Congrés Internacional «Coup de Fouet» (Barcelona, 2023). També ha participat en jornades dedicades a les arts decoratives, com ara les jornades Parlem de…, organitzades per l’Associació per a l’Estudi del Moble i el Museu del Disseny de Barcelona (2021 i 2022).



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Bartomeu Ferrà i Perelló Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín Elías Tormo Manuel González Martí