ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 7/4/2021

Solre-Sangla, Marie-Hlne
Prada (Conflent, Occitnia), 17 de juliol de 1962

Àrees de treball: Art contemporani

Marie-Hélène Solère-Sangla és doctora en història de l’art per la Universitat Jean Jaurès de Tolosa de Llenguadoc II (2011). Va ensenyar a les universitats Jean Jaurès de Tolosa i Perpinyà - Via Domitia i és professora associada a l’Institut d’Estudis Polítics (Sciences Po) de Tolosa. Des del 2015 ha coordinat el Programa Miro.EU-PM, una iniciativa d’excel·lència en formació innovadora i el Miro Màster en Turisme Cultural de la Universitat de Perpinyà.

La seva recerca a la Catalunya del Nord s’estructura entorn dels intercanvis culturals i artístics amb el Principat a partir de tres eixos. El primer se centra en la història cultural, les societats i els cercles erudits dels segles xix i xx. El segon eix gira al voltant de la història del patrimoni, des de l’aparició del concepte de patrimoni cultural fins a la seva transformació. El tercer eix tracta de la producció artística en l’època contemporània en el context del regionalisme i de la Renaixença, en particular de l’obra de Gustau Violet i els seus contemporanis. La seva obra també se centra en la noció d’identitat, l’aparició de particularismes en un context de doble pertinença cultural: «Entre Pyrénées et Méditerranée: l’élaboration d’une culture matérielle en Roussillon. Du début du xixe siècle à l’entre-deux-guerres» (Pays pyrénéens et environnement. Actes du 62e Congrès de la Fédération historique de Midi-Pyrénées, Bagnères-de-Bigorre, 2016); «L’œuvre du vin de messe: la construction de l’église de Banyuls-sur-Mer, par l’abbé Rous (1855-1888)» (Une approche de la culture artistique des prêtres et milieu rural. xve-xixe siècle, Tolosa, 2013), i «Autour des closoirs de l’Hôtel d’Ortaffa de Perpignan: démolition et redécouverte d’une demeure médiévale aux xixe et xxe siècle» (Quaderns del Museu Episcopal de Vic, vol. 6, 2013, p.175-182).
  
La seva tesi, L’invention d’une Méditerranée, patrimoine, création, identité en Roussillon de la fin du xviie siècle à l’Entre-deux-guerres, va ser publicada el 2016 per Presses Universitaires de Perpinyà.
  
A més d’aquests eixos de recerca, com a part de la tasca de coordinadora del projecte del Programa Miro, ha fet una reflexió sobre la innovació i la transformació educatives en el context de l’educació a distància: «Une stratégie de changement pour l’évolution d’un système d’enseignement à distance: le cas du Master Miro en tourisme culturel» (XIVè Col·loqui Internacional EUTIC, Bordeus, 2018) i «La plateforme d’enseignement à distance du Master Miro: la construction d’un nouvel espace d’apprentissage dans la continuité d’un processus historique pour la transmission des savoirs» (XVè Col·loqui Internacional EUTIC, Dakar, 2019).



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Bartomeu Ferrà i Perelló Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín Elías Tormo Manuel González Martí