D’entre les nombroses publicacions, dotzenes d’articles, comunicacions en congressos i capítols de llibres es podrien destacar els següents: Mito y religión en la plástica alavesa: (1450-1650) (Diputació Foral d’Àlaba, 1989), La imagen de la mujer en la plástica vasca contemporánea (s. xviii-xx): Aproximación a una metodología del género (Universitat del País Basc, 1993), Pinturas y pintores flamencos, alemanes y holandeses en el Museo de Bellas Artes de Bilbao (Fundación Bilbao Bizkaia Kutxa, 1995); i més recentment, Videocreación y género en el arte español contemporáneo. Apropiación, documentalismo y compromiso social (Ministeri de Cultura, 2011), José Pinazo Martínez (1879-1933). Un pintor ecléctico entre la tradición y la modernidad (Punto Rojo Libros, 2011).
Castañer va participar en nombrosos projectes d’investigació avaluats i finançats externament (Govern Basc, Govern espanyol, Museu de Bilbao, Universitat del País Basc, etc.), moltes vegades com a investigadora principal. Destaquen: Desarrollo de un thesaurus terminológico-conceptual de los discursos teórico-artísticos españoles de la Edad Moderna y del corpus textual informatizado ATENEA (finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació I+D+I, 2008-2011, prorrogat fins al 2013).
Xesqui Castañer es va implicar també en la formació d’investigadors, dirigint tesis doctorals i impartint cursos de doctorat durant quaranta anys, des del 1987 fins al 2017, quan va deixar l’activitat professional obligada per problemes de salut.
Xesqui Castañer va estar a punt d’obtenir la categoria acadèmica de catedràtica, quan va ser acreditada per l’Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA); malauradament no pogué culminar el procés. Va ser vocal de la Junta Directiva del CEHA (Congreso Español de Historia del Arte, 2006-2010), membre del consell de redacció de la revista Museo y Territorio (MUPAM, Màlaga) i membre del Comitè Científic assessor de la plataforma Patrimonio y Cultura Digital. Portal de Humanidades TIC (Universitat de Màlaga, 2012). |