ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 02/12/2019

Sanjosé i Llongueras, Lourdes de
Mataró (Maresme), 

Àrees de treball: Orfebreria / Esmalts

Lourdes de Sanjosé i Llongueras és doctora en història de l’art per la Universitat de Barcelona, on defensà la seva tesi doctoral: L’obra de Llemotges i d’altres orígens. L’obra de metall als segles xii-xiii a Catalunya (gener 2016); es llicencià a la mateixa universitat en història de l’art, amb premi extraordinari de llicenciatura (2000) i col·laborà amb els catedràtics d’història de l’art, Antoni José i Pitarch i Núria de Dalmases i Balañà, en diversos projectes d’exposicions i recerca d’orfebreria (1996-2015). És investigadora independent d’art medieval i la seva investigació està orientada a l’estudi de l’orfebreria medieval. Col·labora actualment en projectes de recerca vinculats a l’Arxiu i Biblioteca Episcopal de Vic. Estudia i assessora col·leccions privades d’orfebreria.

És autora dels llibres: Esments d’orfebreria litúrgica en la documentació catalana (segles ix-xiii) (Vic, Arxiu i Biblioteca Episcopal de Vic, 2019, 1a ed. 2017); Al servei de l’altar. Tresors d’orfebreria de les esglésies catalanes. Segles ix-xiii (Vic, Arxiu i Biblioteca Episcopal de Vic / Patronat d’Estudis Osonencs, 2018); «Obras emblemáticas del taller de orfebrería de Silos» (Studia Silensia, núm. vi, Abadia de Santo Domingo de Silos, 2016), i El colom eucarístic. Una obra singular del taller de Llemotges (Castelló, Societat Castellonenca de Cultura, 2011).
  És autora d’articles de recerca publicats en obres col·lectives: «La incidència de la miniatura castellanolleonesa en el taller d’orfebreria alt medieval de Silos», a Anuario. Asociación de Bibliófilos de Barcelona 2015-2016 (Barcelona, Associació de Bibliòfils de Barcelona, 2019); «Aproximació a l’orfebreria i indumentària de la catedral de Sant Pere de Vic. El valor històric del seu tresor litúrgic», a La catedral de Sant Pere de Vic, (ed.) M. Crispí, S. Fuentes, J. Urbano (Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2019); «Aproximació a l’orfebreria i indumentària de la catedral de Sant Pere de Vic en època moderna», a La catedral de Sant Pere de Vic, (ed.) M. Crispí, S. Fuentes, J. Urbano (Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2019); «Orfebrería alto medieval catalana: el cáliz. Documentación y obra» (Estudios de Platería, Múrcia, 2016); «Salero, punzón de Segovia», a À. Creus, De la exquisitez a lo cotidiano (Torruella de Montgrí, Fundació Mascort / Associació per l’Estudi del Moble, 2015); «Una aproximación a la orfebrería de los siglos xiv-xv y xvi en las tierras de El Maestrat y Els Ports (Castelló)», article del catàleg de l’exposició «Pulchra Magistri. L’esplendor del Maestrat a Castelló» (València, Generalitat Valenciana / La Llum de les Imatges, 2013-2014); fitxes d’orfebreria del catàleg de l’exposició «Pulchra Magistri. L’esplendor del Maestrat a Castelló»; «Orfebreria de la catedral de Barcelona», a Joies del gòtic català (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2013); «Aportacions a la història de l’art a Sant Vicenç de Besalú», a La parròquia de Sant Vicenç. Un eix religiós, social i artístic en la història de Besalú (Olot, Ajuntament de Besalú, 2008); «Creu processional major de Traiguera», a Art gòtic a Catalunya, vol. x, Arts de l’objecte (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2008); «La Creu de Sant Joan Baptista», a Obra restaurada. La Creu de Sant Joan (Museu de Belles Arts de Castelló, 2005), i «Corpus sancti Primi et sancti Feliciani, quorum capita erant formis argenteis. Recull de documentació i notícies del monestir de Sant Pere de Besalú», a Sant Pere de Besalú 1003-2003. Una història de l’art (Olot, Ajuntament de Besalú, 2003).
  És autora d’articles de recerca publicats a revistes especialitzades: «Les cobertes del missal de Sant Ruf de la catedral de Tortosa, una obra d’orfebreria singular de finals del segle xii» (Miscel·lània Litúrgica Catalana, 2019, en premsa); «Aportación al estudio de la platería del bajo Renacimiento de León: píxides inéditas de una colección particular» (Estudios de Platería, Múrcia, en premsa); «L’altar portàtil de Sant Pere de Rodes. Hipòtesi de filiació longobarda» (Miscel·lània Litúrgica Catalana, Barcelona, 2018); «La creu amb esmalts del Museu Diocesà d’Urgell. Comparació de taller de Silos / taller de Llemotges» (Urgellia, Urgell, 2015-2018); «Àpoca de les joies de la reina Elisenda de Montcada. Context historicoartístic de l’orfebreria catalana del primer quart del segle xiv» (Estudia Vicensia, Vic, Arxiu i Biblioteca Episcopal de Vic, 2017); «Inventari del tresor litúrgic de l’altar de Sant Pere de la catedral de Vic» (Miscel·lània Litúrgica Catalana, Barcelona, 2016); «El taller de Limoges y el taller catalán “a la manera de Limoges”. Estudio y aportación documental. Siglos xiii-xiv» (Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, Castelló, 2016); «El comte Miró Bonfill i l’arribada de les relíquies al monestir de Sant Pere de Besalú», article presentat al I Congrés d’Història sobre el Comtat de Besalú en el Context Català i Europeu, 2012-2013 (Quaderns de les Assemblees d’Estudis, Besalú, novembre 2014); «Un hallazgo peculiar: Cristo en Majestad», a Las intervenciones arqueológicas en la catedral de Tarragona, 2010-2011; «Creu processional Portell de Morella», al catàleg Maestros de alta época (Barcelona, Galeria Bernat, 2009, edició no venal), i «Les creus processionals majors de Vilafranca i Coratxar i la custòdia processional de Tronchón» (Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, Castelló, 2003).
  Ha estat editora o coordinadora de catàlegs d’exposició: Cofres de amor (Castelló, 2007); Fundación Blasco de Alagón. 10 años (Morella, 2007); La colección de cerámica de Alcora. The Hispanic Society of America (Castelló, 2005); Una memoria concreta, Pere Lembrí: pintor de Morella y Tortosa (1399-1421) (Castelló, Diputació de Castelló, 2004), i La memòria daurada. Obradors de Morella s. xiii-xvi (Morella, 2003).
  Ha estat coordinadora general o membre del comitè científic o organitzador de les exposicions: «Cofres de amor» (Real Monasterio de Santa Maria de la Valldigna, Generalitat Valenciana i Fundació Jaume II El Just, 20 de juliol - 30 d’agost de 2007); «La colección de cerámica de Alcora. The Hispanic Society of America» (Museu de Belles Arts de Castelló, abril 2005); «Una memoria concreta, Pere Lembrí: pintor de Morella y Tortosa (1399-1421)» (Museu de Belles Arts de Castelló, 22 d’abril - 15 d’agost 2004), i «La memòria daurada. Obradors de Morella s. xiii-xvi» (Església Arxiprestal de Santa Maria de Morella, abril - juny 2003). Ha estat assessora artística de l’exposició «Europa en art. Del romànic al Renaixement» (50è aniversari del Tractat de Roma, Museu Diocesà de Barcelona, 2007).
  Ha redactat fitxes de catàleg o de museus: Museu de Belles Arts de Castelló. Abril-juny 2017; 12 mesos, 12 obres (Museu d’Art de Girona, abril 2016); Museu Diocesà i Comarcal de Solsona (Solsona, 2015); La memòria daurada. Obradors de Morella s. xiii-xvi (Castelló, 2003), i Castellón 750 años. Imágenes para una historia (Castelló, 2002).
  Ha presentat ponències o ha donat conferències al Museu d’Albacete (maig de 2019), La orfebrería en los caminos de peregrinación jacobea en Francia y España; al Museu de Burgos (2018); a la Facultat de Lletres de la Universitat Autònoma de Barcelona (2018); a l’Ajuntament de Santo Domingo de Silos (2017); al Cercle del Liceu, dins l’Associació de Bibliòfils de Barcelona (2017); a l’abadia de Santo Domingo de Silos (comunitat de monjos) (2016); a la Diputació Provincial de Burgos (2016); al Museu de Belles Arts de Llemotges (2013), dins la Journée d’études sur les émaux du Moyen Age, i a Besalú, dins el I Congrés d’Història sobre el Comtat de Besalú en el Context Català i Europeu (2011).
  Ha emès informes per a la Junta de Qualificació, Valoració i Exportació de Béns del Patrimoni Cultural de Catalunya: «Cruz procesional con la marca CERV» (9 de maig de 2016) i «Informe historicoartístic. Bàcul 132.727» (30 de novembre de 2013).
  Han aparegut ressenyes dels seus llibres a, entre altres: Maeve O’Donnell, «Al servei de l’altar…» (The Burlington Magazine, núm. 161, abril 2019); Manuel A. Castiñeiras, «Obras emblemáticas…» (Arte Medievale, 2018); Ángela Franco Mata, «Obras emblemáticas…» (Codex Aquilarensis. Cuadernos de Investigación del Monasterio de Santa María la Real, núm. 34, 2018); Géraldine Maillet, «Esments d’orfebreria litúrgica…» (Anuario de Estudios Medievales, núm. 48, CSIC, juliol-desembre 2018); Kirstin Kennedy, «Obras emblemáticas…» (The Burlington Magazine, núm. 160, agost 2018), i Géraldine Maillet, «Obras emblemáticas…» (Memini. Société des Études Médiévales du Québec, núm. 22-23, 2017).

Es pot completar aquesta informació a:
  — Lourdes de Sanjosé i Llongueras (Academia.edu)



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. dhac@iec.cat - Informació legal

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Bartomeu Ferrà i Perelló Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín Elías Tormo Manuel González Martí