Actualització: 27/11/2019
|
|
Abenza Soria, Vernica Carla
Barcelona, 29 d'octubre de 1987
Àrees de treball:
Art i gnere / Pintura romnica |
|
La doctora Verónica Carla Abenza Soria és actualment professora associada del Departament d’Art i Musicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Es llicencià en història de l’art per la UAB (2007-2011), i va completar la seva formació amb una beca Erasmus a la Universitat «La Sapienza» de Roma (2010-2011). Cursà el Màster Oficial en Anàlisi i Gestió del Patrimoni Artístic del Departament d’Art i Musicologia de la UAB (2012-2013), i va presentar una tesi de màster titulada El Díptic de Jaca i la reina Felícia de Roucy. Un model dels perfils de promoció artística femenina a l’Aragó en el darrer terç del segle xi. El 2018 es doctorà en història de l’art per la UAB amb la tesi doctoral titulada Ego regina. Patronatge i promoció artística femenina a l’Aragó, Navarra i Catalunya (1000-1200).
Ha treballat com a tècnica de patrimoni dins l’equip de redacció de la Enciclopedia del Románico en la Península Ibérica, projecte de recerca per a la catalogació i difusió del patrimoni medieval, impulsat per la Fundación Santa María la Real del Patrimonio Histórico (Aguilar de Campoo, Palència), finançat pel Ministeri de Cultura, i amb base a l’Instituto de Estudios Altoaragoneses (Osca, Aragó). En particular, col·laborà en el volum d’Osca amb setanta veus (2011-2012), i continua col·laborant en els volums de Catalunya. Va realitzar, a més a més, unes pràctiques laborals com a documentalista al Museu Episcopal de Vic (MEV) per al buidatge de les memòries del museu elaborades per mossèn Josep Gudiol i Cunill i Eduard Junyent, i la catalogació cronològica i la descripció dels fons inventariats entre el 1908 i el 1936 (2013).
El 2013 li fou concedida una beca de formació de personal investigador, atorgada pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats (MICINN) i associada al Departament d’Art i Musicologia de la UAB, en el marc del projecte de recerca Artistes, patrons i públic. Catalunya i el Mediterrani (s. xi-xv) - Magistri Cataloniae, per a un període de quatre anys (2013-2017), en el qual, a més a més, participà com a investigadora. Amb motiu de la beca, realitzà tasques docents i d’investigació diverses, i va impartir art bizantí en el grau d’història de l’art de la UAB durant els cursos 2014-2015 i 2015-2016. Ha format part de l’equip de documentació que va organitzar l’exposició «Pintar fa mil anys. Els colors del romànic» (MEV, Vic, 2014), organitzada pel Museu Episcopal de Vic, el projecte de recerca Magistri Cataloniae, el CETEC-Patrimoni de l’Institut Químic de Sarrià i el Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya.
Així mateix, ha estat coordinadora tècnica dels llibres Pintar fa mil anys. Els colors i l’ofici del pintor romànic i de Entre la letra y el pincel. El artista medieval. Leyenda, identidad y estatus, en els quals participà, a més, amb diverses contribucions: «Sant Martí de Puigbò: una iconografia per a Ramon Berenguer III?» (2015) i «Mujeres y artistas: ¿un género subestimado?» (2018). També ha treballat com a traductora en el projecte de la Enciclopedia del Románico en la Península Ibérica, per a les veus del volum de Girona (2017).
El 2015, com a part del Programa de Formació de Recursos Humans del MICINN, li fou concedida una beca per a la realització d’estades de recerca a l’estranger, i es va integrar durant quatre mesos com a membre investigadora en el Departament d’Art Medieval i de Claustres del Museu Metropolità d’Art de Nova York (setembre - desembre del 2015). El 2017, gaudí d’una altra beca de recerca predoctoral per a la realització d’una estada de recerca a Florència atorgada per la Fondazione di Studi di Storia dell’Arte Roberto Longhi. Actualment, és membre del projecte de recerca Mobilitat i transferència artística en el Mediterrani medieval (1187-1388): artistes, objectes i models - Magistri Mediterranei. Des de l’abril del 2015 és membre del grup de recerca Magistri Cataloniae, primer grup reconegut com a grup de recerca de la UAB, i actualment com grup de recerca consolidat de la Generalitat de Catalunya. |
Les seves línies de recerca s’han centrat en la promoció artística femenina medieval, amb especial interès en la producció artística del nord-est peninsular entre els segles xi i xiii, aplicant l’enfocament metodològic dels anomenats gender studies i estudiant fenòmens com el patronatge col·lectiu, la creació d’obres acheropiti, l’anomenat fake patronage, i la importació i la circulació d’artistes i obres forans. Resultat de tot plegat són una sèrie de publicacions en obres col·lectives i revistes de gran impacte: «In the name of the queen: female patron portraits and inscriptions in 11th century Aragon and Navarre», a Zeinchentragende Artefakte im sakralen Raum. Zwischen Präsenz und UnSichtbarkeit (Berlín, De Gruyter, 2018) i «The Jaca ivories: towards a re-evaluation of 11th century female patronage in the Kingdom of Aragon», a Romanesque Art. Patrons and Processes. Design and instrumentality in the art and architecture of Romanesque Europe (Londres i Nova York, Routledge, 2018). Com a investigadora, els fruits d’aquesta recerca s’han divulgat en una sèrie de congressos nacionals i internacionals a Roma, Milà, Oxford (Anglaterra), Heidelberg (Alemanya), Nicòsia (Xipre), Madrid i Barbastre, entre d’altres.
Actualment, la seva recerca, sense deixar de banda la qüestió de gènere, se centra en l’intercanvi artístic entre l’Occident llatí, Bizanci i el món islàmic. D’entre els estudis més recents destaquen: «Il corredo funerario di Costanza d’Aragona: uno sguardo verso il passato» (Arte Medievale, en premsa); «Framing the Holy Sepulchre Chapel at Winchester Cathedral and the Reception of Byzantium in the Latin West» (Arts. Special issue. Encounters in Medieval Wall Painting between the West and Byzantium. Appropriation, Exchange, and Mutual Perceptions, en premsa); «Put the Blame on Eve: from Narrative Purposes to Allegorical Meanings in Sigena’s Mural Paintings» (Mélanges de l’École française de Rome, en premsa) i «Arnau Mir de Tost y Arsenda de Fluvià: el deseo y la acción de peregrinar a Compostela» (Compostellanum. Revista de la Archidiócesis de Santiago de Compostela, Santiago de Compostel·la, 2018).
També ha coordinat i organitzat una sèrie de tallers, seminaris i congressos científics, com ara L’Abbatiale Sainte-Foy de Conques et son rayonnement aux xie et xiie siècles (UAB, maig del 2014), el I Simposi Internacional Magistri Cataloniae: «Artista anònim, artista amb signatura. Identitat, estatus i rol de l’artista en l’art medieval» (UAB i MEV, novembre del 2014), o el II International Meeting Magistri Cataloniae: «Art and Ceremony in the Latin West and the Byzantine East» (UAB, abril del 2016).
|
|
|
Institut d'Estudis Catalans. Carrer del Carme, 47; 08001 Barcelona
Telèfon +34 932 701 620. dhac@iec.cat - Informació legal En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors |