Actualització: 30/01/2019
|
|
Richert, Gertrud
Strzelce Opolskie [al., Gro Strehlitz] (Polnia), 24
de novembre de 1885 - Berln-Lankwitz (Alemanya), 5
de novembre de 1965
Àrees de treball:
Pintura romnica / Pintura gtica |
|
Gertrud Richert, romanista, lusitanista i historiadora de l’art, va cursar els seus primers estudis a Liebau i Stettin i va obtenir el graduat de secundària a Gdansk el 1907. Posteriorment, estudiaria llengües romàniques i filologia germànica a Berlín, París i Heidelberg, on passaria l’examen estatal el 1912. Defensaria la seva tesi doctoral, que versà sobre els inicis de la filologia romànica i el Romanticisme alemany, amb el títol Die Anfänge der romanischen Philologie und die deutsche Romantik, el 1913. Després d’aquests primers estudis especialitzats en llengües romàniques, Richert estudiaria història de l’art a Munic.
Entre 1920 i 1934 va viure a Espanya, primer a Madrid i, des del 1921, a Barcelona. A la Ciutat Comtal va redactar, gràcies a una beca concedida per l’Ajuntament, una de les seves publicacions més destacades, l’estudi «La pintura medieval en España», publicat en llengua alemanya el 1925 i en espanyol el 1926. A Barcelona, es va dedicar també a la docència (impartí història de l’art alemany a la Universitat de Barcelona entre 1933 i 1934) i va treballar en la redacció del volum dedicat a «España y Portugal» de la famosa guia de viatges «Baedeker», publicat el 1929.
El 1935 va succeir Ingeborg Richarz-Simon com a assessora d’Espanya, Portugal, Argentina, Uruguai i Paraguai, a més d’assessora en història de l’art, a l’Institut Iberoamericà de Berlín (IAI). Va ocupar aquest càrrec fins al 1950, tot i que després de la guerra va patir algunes dificultats degut a les seves responsabilitats públiques al llarg del període nazi. Durant els anys de la Segona Guerra Mundial, va publicar nombrosos estudis artístics a Ibero-Amerikanisches Archiv, a més d’alguns de caire polític, i el 1942 participaria en la preparació de diversos actes commemoratius de l’arribada de les naus espanyoles a Amèrica, entre els quals l’exposició «Artistas alemanes en Iberoamérica». Malgrat la seva jubilació el 1950, es mantindria com a consultora de l’IAI fins a la seva mort i participaria com a comissària en diverses exposicions dedicades al pintor alemany Johann Moritz Rugendas, publicant els corresponents catàlegs i alguns articles.
A Alemanya, la seva tasca docent es desenvoluparia tant en la vessant lingüística com en l’artística. Des del 1937 i fins al tancament de la Universitat Friedrich Wilhelm per l’SS el 1944, hi treballaria com a docent amb conferències sobre la història de l’art espanyol dins del programa «Für Hörer aller Fakultäten» («Per a oïdors de totes les Facultats»). Més tard, seria professora de la Facultat d’Educació de Berlín (1948-1952) i de la Universitat Lliure de Berlín, on impartiria classes d’espanyol, portuguès i història de l’art.
Entre les distincions que rebé al llarg de la seva vida, destaca el nomenament, el 1942, com a membre de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. Fou també acadèmica de la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona. |
Amb el seu estudi La pintura medieval en España. Pinturas murales y tablas catalanas, Richert es convertí en una de les pioneres en l’estudi de l’art català medieval i contribuí al seu coneixement i a la seva posada en valor en un moment clau pel que fa al dinàmic mercat artístic i a la constitució dels museus catalans. Malgrat que moltes de les seves aportacions concretes han estat superades posteriorment gràcies a les descobertes documentals i a un millor coneixement dels artistes i de les obres, els seus escrits constitueixen una primera aproximació seriosa i consistent, des de la crítica estilística, a obres fins aleshores inèdites. |
Bibliografia de Gertrud Richert: Mittelalterliche Malerei in Spanien. Katalanische Wand- und Tafelmalereien (Berlín, 1925); La pintura medieval en España. Pinturas murales y tablas catalanes (Barcelona, 1926); «Dues taules de la col·lecció Kocherthaler» (Gaseta de les Arts, Barcelona, any 4, núm. 75, 1927, p. 1); Barcelona (Hamburg/Berlín, 1927), guia de viatges; Land und Leute in Spanien (Berlín-Schöneberg, Langenscheidtsche Verlagsbuchhandlung, 1928), guia de viatges; El arte en Portugal: conferencia dada el 4 de diciembre de 1928 (Madrid, Centro de Intercambio Intelectual Germano-Español, 1929); «Der Anteil der deutschen Forschung an der spanischen Kunstgeschichte» (Ibero-Amerikanisches Archiv, Berlín, Ferd. Dümmlers, vol. iv, núm. 4, 1930, p. 511-529); «Les fresques de Tahull» [amb un resum en anglès] (Gazette des Beaux Arts, París, vol. iv, juliol 1930, p. 65); «Jaime Huguet: Kataloniens bedeutendster Maler des 15. Jahrhunderts» (Pantheon, Munic, vol. 27, núm. 3, març 1941, p. 57-63).
Bibliografia sobre Gertrud Richert: Eugenio Pereira Salas, «Gertrud Richert» (Boletín de la Academia Chilena de la Historia, Santiago de Xile, núm. 74, 1966, p. 138); Günter Vollmer, «Nachlass Richert: Materialien zur spanischen und lateinamerikanischen Kunst und Kunstgeschichte» (Berlín, Ibero-Amerikanisches Institut, 1988, p. 8-11), amb bibliografia completa; Oliver Gliech, «Bio-bibliographische Grunddaten zu den Referenten und Generalsekretären des IAI 1929-1945», a Reinhard Liehr, Günther Maihold, Günter Vollmer (ed.), Ein Institut und sein General. Wilhelm Faupel und das Ibero-Amerikanische Institut in der Zeit des Nationalsozialismus (Frankfurt am Main, Vervuert, 2003, p. 600-602); Frank-Rutger Hausmann, «Vom Strudel der Ereignisse verschlungen». Deutsche Romanistik im «Dritten Reich» (Frankfurt am Main, V. Klostermann, 2008, p. 437-534). |
|
Guadaira Macas Prieto
|
|
|
Institut d'Estudis Catalans. Carrer del Carme, 47; 08001 Barcelona
Telèfon +34 932 701 620. dhac@iec.cat - Informació legal En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors |