ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 10/10/2016

Gracia Beneyto, Carmen
València, 29 de maig de 1947

Àrees de treball: Art del segle xix / Art del segle xx / Teoria de l’art / Crítica d’art / Jardins / Arquitectura popular / Iconografia

Carmen Gracia Beneyto es va doctorar cum laude el 1973 per la Universitat de València. Ha estat catedràtica d’història de l’art de la Universitat de València (1990-2013). Va ser directora del Museu de Belles Arts de València (1990-1993). Va ser directora de l’Institut d’Art de la Institució Valenciana d’Estudis i Investigació de la Generalitat Valenciana (1990-1995) i consellera d’aquesta institució (1992-1995). Ha estat avaluadora de l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca de la Generalitat de Catalunya (AGAUR).
  Gràcies a una beca del Ministeri d’Educació, es va formar com a investigadora d’art i crítica del segle xix al costat del professor Francis Haskell en el Departament d’Història de l’Art de la Universitat d’Oxford, on va romandre durant els anys 1982 i 1983. Posteriorment, una beca de la Institució Valenciana d’Estudis i Investigació de la Generalitat Valenciana li va permetre treballar com a investigadora a l’Institut d’Història de l’Art de Florència i al Museu d’Orsay de París. Mitjançant l’obtenció d’una beca Fulbright, va realitzar una estada a Nova York, on va treballar com a investigadora a la Hispanic Society of America.

Com a investigadora, s’ha especialitzat en l’art i la crítica del segle xix i començaments del segle xx, l’art valencià i, posteriorment, s´ha dedicat a investigar sobre el fenomen de l’art natura i l’ecoart. És autora, entre altres llibres, d’Iconografía infantil en la pintura valenciana (València, Institució Alfons el Magnànim, 1977), El Tribunal de las Aguas. Ferrándiz ante la modernidad (València, Institució Alfons el Magnànim, 1986), Las pensiones de pintura de la Diputación de Valencia (València, Institució Alfons el Magnànim, 1987), Las pensiones de escultura y grabado de la Diputación de Valencia (València, Institució Alfons el Magnànim, 1987), Mirando una época. La pintura en la Diputación de Valencia de 1860 a 1936 (València, Diputación de Valencia, 1991), Valencian painters, 1860-1936. From the Collection of the Diputación de Valencia (València, Diputación de Valencia, 1992), Història de l’art valencià (València, Institució Alfons el Magnànim, 1995), Arte valenciano (Madrid, Cuadernos de Arte Cátedra, 1998), Història de l’art del segle xix (València, Universitat de València, 2000), La imagen del pensamiento. El paisaje en Ignacio Pinazo (València, Bancaixa, 2000) i Pars pro toto. La fragmentació a l’obra de Boix (1964-1977) (Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2002).
  És coautora, entre altres obres, d’I. Pinazo (1849-1916) (Madrid, Dirección General de Bellas Artes, Archivos y Bibliotecas, 1981), William Blake (València, El Quervo, 1982), Historia del arte valenciano, vol. v (València, Consorci d’Editors, 1987), The painter Joaquín Sorolla (San Diego, Museum of Art and Philip Wilson, 1989; edicions separades en anglès, espanyol i català), Sorolla en Guipúzcoa (Sant Sebastià, Kutxa Fundazioa, 1992), La imatge de la música en Sant Pius V (València, Música 92 / Generalitat Valenciana, 1992); Sorolla el pintor de la luz (Mèxic, Museo de San Carlos, 1993), Imágenes de un coloso. El mar en la pintura española (Madrid, Ministerio de Cultura, 1993), Cecilio Pla (València, Bancaixa, 1993), 1880-1980. Un segle de pintura valenciana. Intuïcions i propostes (València, Institut Valencià d’Art Modern / Centre Julio González / Generalitat Valenciana, 1994), Pintura y música en el Museo San Pío (València, Museu Sant Pius V / Generalitat Valenciana, 1995), Del oficio al mito. El actor en sus documentos (València, Universitat de València, 1997), Francisco Domingo (València, Bancaixa, 1998), Història de l’art al País Valencià (València, Biblioteca d’Estudis i Investigació / Tres i Quatre, 1998), Ciutat assetjada (València, Universitat de València, 2000), 1898. Entre la crisi d’identitat i la modernització (Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2000), El Modernisme a l’entorn de l’arquitectura (Barcelona, L’Isard, 2002), Matilde Alonso Salvador. Veintisiete mujeres y un gato (València, Universitat Politècnica de València, 2003), Estudis d’història agrària. Homenatge al Dr. Emili Giralt i Raventós (Barcelona, Universitat de Barcelona, 2004), Historia de la ciudad. IV memoria urbana, ICARO.CTAV (València, Colegio Territorial de Arquitectos de Valencia, 2005), Manuel Benedito. Pintor (1875-1963) (València, Conselleria de Cultura, Educació i Esports / Generalitat Valenciana, 2005) i Creadores solidàries amb Rudraksha (València, Universitat de València, 2006).
  Va ser col·laboradora d’Historia de las artes (València, Marin, 1972) i de la Gran enciclopedia de la región valenciana (València, Heraclio Fournier, 1973). Des del 1996 al 2005 ha col·laborat amb la col·lecció «Carmen Thyssen-Bornemisza», i ha realitzat recerques sobre quadres concrets i fitxes tècniques de pintura valenciana del segle xix. Ha col·laborat en més de setanta catàlegs d’exposicions realitzades per la Institució Thyssen-Bornemisza a Madrid, Saragossa, Andorra i diverses ciutat europees i editades per Skira, Ausa, Diputación de Zaragoza, Electa Napoli, Fundación Unicaja, Fundació Caixa Catalunya, Marot-Tijdsbeeld, Hatie Cantz Publishers, Governs d’Andorra, Ministeri de Turisme i Cultura i Ayuntamiento de Los Arcos (Navarra). Ha participat en congressos a Granada, Barcelona, Valladolid, Sevilla, Sagunt, Múrcia, Alacant, València, Liverpool, York i Londres. Ha impartit conferències en universitats, acadèmies de belles arts, col·legis professionals i centres cultural de diferents ciutats espanyoles, europees i americanes.
  Ha impartit cursos i seminaris a la Fundación Universitaria San Pablo CEU de València; a la Universitat Politècnica de València; a Andorra, en un projecte organitzat pel Govern d’Andorra, Ministeri d’Educació, Cultura, Joventut i Esports i el Ministeri d’Afers Exteriors, i a la Universitat Metodista del Sud de Dallas (EUA). Ha dirigit deu tesis doctorals sobre temes relacionats amb la pintura dels segles xix i xx, el col·leccionisme, l’art i el feminisme, la crítica d’art, la història de l’art i la història de la música. Ha dirigit o ha coordinat diversos treballs de recerca i ha estat investigadora principal i directora de projectes de recerca i desenvolupament sobre aquestes matèries. Ha comissariat exposicions nacionals al Museu de Belles Arts de València, a la Fundación Bancaixa de València i a la Diputació de València. Ha comissariat exposicions internacionals i ha estat curadora de diversos museus, entre els quals destaquen el Museu d’Art Modern a Hokkaidō. (Sapporo, Japó, 1991), el Museu d’Art de Hakodate (Japó, 1991), el Museu de Belles Arts a Kyoto (Japó, 1991), l’Institut Hispànic de Nova York (EUA, 1992) i el Museu de Belles Arts de San Carlos de Mèxic (1992). Del 1988 al 1990 va col·laborar, com curadora convidada, a l’Institut d’Arts de Detroit (EUA).
  Ha realitzat estades de treball convidada o subvencionada per institucions i organismes internacionals. Per exemple, l’any 1992 el British Council la va convidar per a participar en el Managing Museums and Galleries in the 1990s. Public Access and Accountability. An International Seminar. Liverpool and London. El 1993 va realitzar visites de treball a museus a San Diego (Califòrnia), Los Angeles (Califòrnia) i Saint Louis (Missouri) amb el programa de visitants internacionals «United State itinerary. Sponsored by the United States Information Agency». També el 1993 va realitzar visites de treball al Museu de Belles Arts i col·leccions privades de Buenos Aires (Argentina), patrocinada pel Banco Bilbao Vizcaya.
  Ha publicat articles acadèmics en revistes, com ara Archivo de Arte Valenciano (Real Academia de Bellas Artes de San Carlos de Valencia), Saitabi (Universitat de València), Ars Longa (Universitat de València), L’Espill (Universitat de València), Cuervo (Universitat de València), Goya. Revista de Arte (Madrid), Fragmentos (Ministerio de Cultura, Madrid), Descubrir el Arte (Unidad Editorial, Madrid), Estudios Pro-Arte (Patronato Pro Arte de la Fundación General Mediterránea, Barcelona), Alba, Prensa Ibérica, Braçal. Revista d’Estudis del Camp de Morvedre (Morvedre), Mètode (Universitat de València), CBN. Revista de Estética y Arte Contemporáneo (Madrid), Coll Blanc. Revista de Estética y Arte Contemporáneo (Castelló de la Plana), Asparkia. Investigación Feminista (Universitat Jaume I, Castelló de la Plana), Serra d’Or (Barcelona) i Monestir de Montserrat (Barcelona).
  Ha col·laborat amb articles i entrevistes amb diverses revistes de divulgació cultural, per exemple, la publicació El Temps. Ha escrit guions per a programes televisius de contingut artístic i cultural. Des del 1993 és directora honorària del Museu de Belles Arts de València, i des del 2002 és membre numerària de l’Institut d’Estudis Catalans (Secció Històrico-Arqueològica).



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. dhac@iec.cat - Informació legal

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín