ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 24/10/2013

Obón Mateos, Mercè
Barcelona, 1974

Àrees de treball: Conservació i restauració / Col·leccionisme d’art / Museografia / Art gòtic / Art barroc / Ceràmica

Mercè Obón Mateos és llicenciada de la primera promoció d’humanitats de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona (1992-1996) i deixeble del catedràtic d’història de l’art José Milicua. Va realitzar una estada a la Universitat de Viterbo i a Roma per perfeccionar els estudis d’art i arqueologia (1994). Va participar en les campanyes d’excavació de la Pia Almoina i de la basílica paleocristiana de Barcelona amb el Servei d’Arqueologia de la Ciutat de Barcelona (1993) i al criptopòrtic d’època flàvia del jaciment d’Empúries (1995). Fou ajudant del catedràtic José Milicua al Departament d’Història de l’Art de la Facultat d’Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona (1996-1999) i ha col·laborat amb ell en diversos projectes d’investigació personals (1996-2010). Va treballar en el Departament de Publicacions del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) l’any 1996. Va treballar com a documentalista gràfica i assessora en història per a l’obra enciclopèdica La historia en su lugar, i com a documentalista per a l’Atlas de historia de España a Agrupación Editorial del Grupo Planeta (1997-1999).

És conservadora de la Fundació Francisco Godia de Barcelona des que es va fundar el 1998. A la Fundació realitza un ampli ventall de funcions equivalents dins de l’organigrama museístic a diversos departaments, gràcies al perfil polivalent i als coneixements de caràcter universal sumats a la posterior especialització en art i història. Com a conservadora s’encarrega de l’estudi i la catalogació de les col·leccions de pintura i escultura d’art medieval, renaixentista, barroc i dels segles xx i xxi, i de la ceràmica hispànica dels segles xiv al xix. També s’encarrega de la difusió d’aquests estudis en conferències entorn a les col·leccions i, en especial, al cicle Memòria medieval (des del 2007), en el qual els conservadors dels museus de Barcelona amb obra medieval exposen els seus estudis. Ha dut a terme i ha dirigit el projecte museogràfic de les dues seus de la Fundació: l’antic espai del carrer València, núm. 284 (del 1999 al 2008) i l’actual seu del carrer Diputació, núm. 250, la Casa Garriga Nogués, un edifici modernista que és obra de l’arquitecte Enric Sagnier. Dirigeix el departament de registre i va dissenyar el programa fet a mida per a digitalitzar l’inventari, el registre i l’arxiu documental de la col·lecció. Dirigeix els criteris d’intervenció de l’equip de restauradors externs. Dirigeix la conservació preventiva de les col·leccions, on es marquen les actuacions que serveixen per a preservar les obres en períodes d’exposició, d’emmagatzematge o de trànsit. Va col·laborar amb l’equip d’enginyeria i arquitectura en les obres de rehabilitació de la Casa Garriga Nogués per tal de definir les característiques de les instal·lacions tècniques a fi de respectar l’edifici com a bé patrimonial, i alhora que fos operatiu per a poder conservar les obres d’art. Gestiona la coordinació de les itineràncies, dels préstecs puntuals a altres institucions i de les exposicions temporals que es fan a la seu de la Fundació. Les exposicions més recents són: «Barceló a les col·leccions privades de Barcelona» (2007), «La Col·lecció» (2008), «De Luca Giordano a Goya» (2010), «Barcelona col·lecciona» (2011), «Colecciona» (2012), «Palazuelo. Línea y plano en el espacio» (2012) i «El Museo del Prado y los artistas contemporáneos» (2013). També coordina bona part dels catàlegs d’exposició que edita la Fundació.
  En l’àmbit de la investigació, continua amb la línia humanística sense tancar-se en una especialització absoluta. No obstant això, els temes en els quals ha aprofundit més són l’art medieval i la iconografia, la ceràmica hispànica i la pintura a Espanya en l’època del primer Renaixement, del Barroc, del Rococó i del segle xx de preavantguarda. Un altre àmbit que coneix prou bé és el del col·leccionisme privat i la seva influència en la preservació del patrimoni artístic. Ha compartit el comissariat de les exposicions següents: «Presentació de la Fundació Francisco Godia» (1999), «Romànic i Gòtic de la col·lecció Francisco Godia» (2001), «Juan José Vaquero Foz. Obra recinte» (2003), «Homenatge a Vaquero Foz» (2007), «La Col·lecció» (2008) i «De Luca Giordano a Goya. Pintura del segle xviii a Espanya» (2010). Està treballant en el comissariat de l’exposició «Francisco Godia: gentleman driver, collector and art patron» i en l’exposició que el 2014 commemorarà els quinze anys de la Fundació Francisco Godia.
  Ha publicat estudis a les publicacions següents: El Greco i la seva revaloració pel Modernisme català (MNAC, 1996), Modernismo e Avanguardia. Picasso, Miró, Dalí e la pittura catalana (Museo Civico Cremona, 2003), Prelude to Spanish Modernism. Fortuny to Picasso (Albuquerque Museum i Meadows Museum, 2005), De Fortuny a Barceló (Fundació Francisco Godia, 2007), La Col·lecció (Fundació Francisco Godia, 2008), De Luca Giordano a Goya (Fundació Francisco Godia, 2010) i Goya y el infante don Luis. El exilio y el reino (Patrimonio Nacional, 2012).



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. dhac@iec.cat - Informació legal

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín