ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 24/10/2013

Bru Turull, Ricard
Barcelona, 23 de novembre de 1981

Àrees de treball: Art del niciegle xix / Art del segle xx / Art oriental / Modernisme / Col·leccionisme d’art

Ricard Bru Turull és doctor en història de l’art per la Universitat de Barcelona. La seva formació acadèmica va ser complementada amb el màster d’estudis d’Àsia i Pacífic (Universitat de Barcelona) i el postgrau d’estudis japonesos (Universitat Senshu, Tòquio). Va ser professor d’història de l’art català i europeu d’època moderna a la Universitat de Barcelona (2010-2011) i combina el comissariat d’exposicions amb altres encàrrecs com a historiador de l’art independent per a l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona. És membre de la Society for the Study of Japonisme (Tòquio) i del Grup de Recerca en Història de l’Art i del Disseny Contemporanis (GRACMON) de la Universitat de Barcelona.

Com a investigador, s’ha especialitzat en l’art català de la segona meitat del segle xix i el començament del segle xx a l’entorn de l’Esteticisme, el Modernisme i el Noucentisme. Els aspectes que ha tractat amb major profunditat estan relacionats amb l’Esteticisme i el Japonisme, tema central de la tesi doctoral publicada l’any 2011 (Els orígens del Japonisme a Barcelona).
  La recerca vinculada al Japonisme es va iniciar amb l’estudi de la història del col·leccionisme i del comerç d’art oriental a Barcelona, i després es va estendre als cercles artístics de l’Esteticisme i del Modernisme. Fruit d’aquesta recerca, han sorgit projectes de difusió, com ara la guia Orient/BCN (Barcelona, Museu d’Història de Barcelona, 2011) i també els comissariats de les exposicions «Imatges Secretes. Picasso i l’estampa eròtica japonesa» (Museu Picasso de Barcelona, Premi ACCA de la Crítica d’Art 2009; amb Malén Gual), on per primera vegada es van presentar els vincles de Picasso amb l’art japonès, i «Japonisme» (CaixaForum, 2013-2014), la primera mostra dedicada al Japonisme a la península i de manera especial a Catalunya, entre el 1870 i el 1936. Igualment, la descoberta i l’estudi de la col·lecció d’art japonès de Pablo Picasso el va endinsar en l’estudi de l’art eròtic japonès i la seva influència a tot Europa, en artistes rellevants com ara Toulouse-Lautrec, Rodin, Beardsley o Klimt, amb una investigació difosa pel Museu Britànic de Londres (Shunga. Sex and humor in Japanese art, 2013) i una propera monografia en anglès dedicada al Japonisme eròtic. Els seus estudis sobre Japonisme a Catalunya han aparegut publicats a revistes com Goya. Revista de Arte, Archivo Español de Arte, Locus Amoenus, Design Discourse, Dresstudy, Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Serra d’Or, Revista de Catalunya o Assaig de Teatre. En paral·lel, trimestralment publica treballs de recerca vinculats al Japonisme local des de la secció «Japonismo» de la revista Eikyô.
  En el camp del Modernisme ha participat en les obres col·lectives Art Públic (Barcelona, Ajuntament de Barcelona, Premi ACCA de la Crítica d’Art 2011) i Joies del Modernisme català (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2012) i en diversos projectes del GRACMON, com ara Vestigis del Modernisme (Mollet del Vallès, Museu Abelló, 2011) o bé Pensar i interpretar l’oci (Universitat de Barcelona, 2012), on va presentar un estudi dedicat a la història de les primeres galeries, sales d’exposicions i espais d’art de la Barcelona de la segona meitat del segle xix, realitzat conjuntament amb Isabel Fabregat. Des de l’any 2007 imparteix conferències regulars sobre Modernisme i Gaudí als alumnes de l’MBA Internacional de la Universitat Politècnica de Catalunya. En paral·lel a les recerques sobre Japonisme i Modernisme, s’ha ocupat de l’estudi de l’obra i el pensament teòric del ceramista i pintor Josep Aragay (1889-1973); ha reconstruït la biografia del moblista i decorador Francesc Vidal (1848-1914), figura cabdal de les arts industrials a la Barcelona del 1880; ha fet aportacions en la biografia del pintor japonès Kume Keiichiro (1866-1934); ha estudiat les fonts històriques de Barcelona al portal Art Públic (Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 2004) i a Matèria. Revista d’Art; ha realitzat el catàleg de la col·lecció d’art japonès del Museu Nacional del Prado, i ha estudiat les col·leccions d’art oriental del Museu Etnològic de Barcelona i la Fundació Folch. Alhora, interessat en la història de l’art del país, puntualment s’ha aproximat tant a l’art romànic i gòtic com al renaixentista, amb estudis sobre l’església romànica de Castellví de la Marca (Revista Lambard, Premi Amics de l’Art Romànic 2004), els grafits gòtics del castell de Coaner (Servei del Patrimoni Arquitectònic Local, 2004) o bé les capelles i les dependències d’època gòtica i moderna del Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes (Museu d’Història de Barcelona, 2007).

Es pot completar aquesta informació a:
  — Ricard Bru Turull (blog)



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. dhac@iec.cat - Informació legal

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín