ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 31/08/2015

Sánchez Márquez, Carles
Terrassa (Vallès Occidental), 29 de maig de 1983

Àrees de treball: Art romànic / Escultura romànica / Pintura romànica

Carles Sánchez Márquez és llicenciat en història de l’art per la Universitat Autònoma de Barcelona (2006), on va assolir el diploma d’estudis avançats (2009) amb un treball de recerca sobre l’escultura romànica a Navarra i Aragó, sota la direcció de Marisa Melero Moneo. És professor associat del Departament d’Art i de Musicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona i treballa en la seva tesi doctoral dedicada a l’estudi dels rols professionals i el funcionament dels tallers catedralicis en el període romànic, sota la direcció del doctor Manuel Castiñeiras González.
  Des del 2011 és subcoordinador dels volums corresponents a les províncies de Tarragona i Lleida de l’Enciclopedia del románico en España (Aguilar de Campoo, Fundación Santa María la Real / Centro de Estudios del Románico, 2002), i coordinador general del projecte de recerca del Ministeri de Ciència i Innovació Artistas, patronos y público. Cataluña y el Mediterráneo (s. xi-xv) (MICINN HAR2011-23015). En el marc d’aquest projecte, dirigeix l’índex digital Magistri Cataloniae, un diccionari virtual d’artistes actius a Catalunya i als territoris de la seva influència entre els segles xi i xv, i ha participat en l’organització de l’exposició «Pintar fa mil anys. Els colors del romànic» (Museu Episcopal de Vic, Vic, 2014), que presenta els resultats de tres anys de recerca de l’equip de Magistri Cataloniae en el camp de l’anàlisi de les tècniques pictòriques del romànic. Ha gaudit d’una beca de recerca de la fundació nord-americana Andrew W. Mellon en el marc del Programa Catedral de Santiago de Compostel·la, per tal de desenvolupar un estudi de les connexions mediterrànies de l’escultura del pòrtic de la Glòria, obra del mestre Mateo, i anteriorment ha treballat com a tècnic de Patrimoni per a la Diputació de Barcelona, i ha desenvolupat diverses tasques al conjunt medieval de la Seu d’Ègara.

La seva tasca investigadora se centra fonamentalment en l’escultura romànica, si bé ha dedicat també diversos estudis al fenomen del pelegrinatge a l’edat mitjana «María es la puerta: la antigua portada románica y los orígenes de la peregrinación a Montserrat» (Ad Limina, Santiago de Compostel·la, 2011) i a la pintura romànica (diverses veus publicades a l’Enciclopedia del románico en Barcelona: frontal d’altar de Rotgers, frontal de Dosmunts, pintures de sant Tomàs Becket de Terrassa). Arrel de la seva participació en el projecte de recerca Magistri Cataloniae, ha redirigit la seva recerca a l’estudi de la identitat, la formació i l’estatus de l’artista medieval, i s’ha ocupant de temes relacionats amb l’anàlisi del perfil de l’escultor i l’arquitecte romànic, tal com ho demostren diverses conferències impartides a la Universitat Autònoma de Barcelona, l’Universitat de Perpinyà i l’Escola Superior Normal de Pisa («Artisti tra anonimato e firma nella Catalogna e nel bacino Mediterraneo. S. xi-xv»).
  Ha participat en obres col·lectives amb capítols de llibres, entre els quals destaquen els més recents: «Becket o el martiri del millor home del rei: Harvey, la congregació de Sant Ruf i l’anomenat mestre d’Espinelves», a Manuel Castiñeiras i Judit Verdaguer (ed.), Pintar fa mil anys. Els colors i l’ofici del pintor romànic (Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona i Servei de Publicacions, 2014). Així mateix, els seus treballs han estat presentats en seminaris o congressos internacionals (com les Journées Romanes de Cuxa o la Third Romanesque Conference organitzada per la British Archaeological Association) i publicats des del 2011 en revistes especialitzades. Alguns dels estudis més recents són: «Artistes, models o obres. Els capitells romànics de Santa Maria de Camprodon i la transferència artística dels tallers rossellonesos» (I Congrés d’Història de l’Antic Comtat de Besalú, Barcelona, 2014); «Un claustro para la vida apostólica: Santa María de l’Estany, las Ciudades de San Agustín y el Liber consuetudinum sancti Ruphi» (Iconographica, Università degli Studi di Siena, 2013); «Fête, musique et amour courtois dans les cloitre catalan: Santa Maria de l’Estany et l’héritage occitan» (en premsa); «An Anglo-Norman at Terrassa? Augustinian Canons and Thomas Becket at the End of the 12th century» (en premsa), i «Reconstruïu el temple: organització i rols professionals en els tallers catedralicis catalans» (en premsa).
  Ha organitzat o coorganitzat seminaris científics, como ara el I Seminari Porticvm: miscel·lània en homenatge a la professora Marisa Melero, i ha coordinat congressos internacionals com el I Simposi Magistri Cataloniae. Artista anònim, artista amb signatura. Identitat, estatus i rol de l’artista en l’art medieval.
  És editor de Porticvm, una revista digital de caràcter científic que té la voluntat de publicar estudis monogràfics elaborats per joves investigadors de l’art medieval, i és membre del consell editorial de la revista Románico.

Es pot completar aquesta informació a:
  — Projecte de recerca Magistri Cataloniae
  — Carles Sánchez Márquez (Academia.edu)



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. dhac@iec.cat - Informació legal

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín