ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 24/10/2013

Velasco González, Alberto
Lleida, 23 d'abril de 1976

Àrees de treball: Art gòtic / Pintura gòtica / Escultura gòtica / Col·leccionisme d’art / Museografia

Alberto Velasco González és llicenciat en història de l’art per la Universitat de Lleida. És conservador del Museu de Lleida Diocesà i Comarcal des del 2007. Anteriorment havia estat becari predoctoral i professor associat del Departament d’Història de l’Art i Història Social de la Universitat de Lleida. Ha estat investigador de diferents projectes de recerca amb finançament estatal, i forma part del Grup de Recerca en Estudis Medievals «Espai, Poder i Cultura», reconegut per la Generalitat de Catalunya i adscrit a la Universitat de Lleida. És cap de redacció de la revista Arts, editada pel Cercle de Belles Arts de Lleida, i secretari del Centre d’Estudis Comarcals del Segrià.

En el terreny de la recerca, s’ha especialitzat en l’àmbit de la pintura gòtica catalana i aragonesa, especialment a Ponent i a la Franja, tema sobre el qual ha publicat un parell de monografies sobre sengles pintors actius en aquest territori, El Mestre de Vielha. Un pintor del tardogòtic entre Catalunya i Aragó (Lleida, Universitat de Lleida, 2006) i Fragments d’un passat. Pere Garcia de Benavarri i el retaule gòtic de l’església de Sant Joan de Lleida (Lleida, Universitat de Lleida i Museu de Lleida Diocesà i Comarcal, 2012). Dins la mateixa línia de recerca es troba Devocions pintades. Retaules de les Valls d’Àneu (segles xv i xvi) (Lleida, Pagès, 2011), una obra en què s’endinsa en l’estudi de la pintura gòtica i d’època renaixentista al Pirineu. La culminació d’aquesta línia de recerca ha estat la direcció del congrés internacional Late gothic painting in the Crown of Aragon and the Spanish kingdoms (Lleida, 29 i 30 de juny de 2011).
  D’altra banda, s’ha ocupat de qüestions relacionades amb l’escultura gòtica trescentista, en concret, de la figura del Mestre d’Anglesola, i dels diferents artífexs de l’Escola de Lleida d’escultura del segle xiv, qüestions a les quals ha dedicat diferents articles en revistes especialitzades. Una altra de les seves línies de recerca gira al voltant dels artesans actius a l’antiga catedral de Lleida en època medieval, àmbit sobre el qual ha publicat diferents treballs dedicats a col·lectius com ara els orfebres, els brodadors o els artesans del llibre. Encara sobre la Seu Vella, també ha dedicat estudis al mobiliari litúrgic de les seves diferents capelles, a la promoció artística per part de benefactors particulars, o l’activitat d’artistes forans com l’escultor francès Marin Baudry.
  Pel que fa a la iconografia medieval, ha dedicat treballs a les representacions medievals de Sant Martí i Sant Vicenç Ferrer, estudis en què també s’ha endinsat dins el terreny de l’hagiografia, el culte a les relíquies i les interaccions que es produeixen amb el fet artístic. Encara dins el terreny de la devoció, s’ha ocupat de qüestions com el reaprofitament d’objectes islàmics en contextos cristians, especialment pel que fa a manufactures de vidre emprades com a lipsanoteques de relíquies.
  Un dels àmbits al qual també ha dedicat atenció en els darrers anys és el de la història del col·leccionisme a Catalunya, en què destaca la seva monografia Jaume Pasqual. Antiquari i col·leccionista a la Catalunya de la Il·lustració (Lleida, Universitat de Lleida, 2011). Aquesta obra és una de les primeres aproximacions al col·leccionisme il·lustrat català, un tema gairebé inèdit en la historiografia del país. S’ha endinsat també en l’anàlisi de l’inici del col·leccionisme de pintura gòtica a Catalunya, especialment a partir de l’exposició retrospectiva «Barcelona de 1867», així com en l’estudi dels antiquaris actius a les terres de Lleida al final del segle xix i al principi del segle xx.
  Dins l’àmbit expositiu, ha estat comissari de la mostra itinerant «Xavier Gosé (1876-1915). De la Barcelona dels Quatre Gats al París elegant» (Museu d’Art Jaume Morera de Lleida i Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona, 2008-2009), i també de l’exposició «Fragments d’un passat. El retaule gòtic de l’església de Sant Joan de Lleida» (Museu de Lleida Diocesà i Comarcal, del 21 de juny al 21 d’octubre de 2012).
  Entre els catàlegs d’exposició en què ha participat elaborant diferents estudis monogràfics, cal destacar Hágios. La iconografia dels sants Ribagorçans (Lleida, Institut d’Estudis Ilerdencs, 2000), Lux Ripacurtiae VI. Galería de personajes ribagorzanos (Graus, Ajuntament de Graus, 2002), Patrimoni dispers. L’esplendor medieval a la Segarra (Cervera, Museu Comarcal de Cervera, 2007), La col·lecció. Fundación Francisco Godia (Barcelona, Fundació Francisco Godia, 2008) i Alfonso X el Sabio (Múrcia; Comunidad Autónoma Región de Murcia, Ayuntamiento de Murcia, Caja de Ahorros del Mediterráneo; 2009).
  Entre les revistes especialitzades en què ha publicat estudis destaquen Journal of Glass Studies, Locus Amoenus, Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, Acta Mediaevalia, Quaderns del Museu Episcopal de Vic, Lambard. Estudis d’Art Medieval, Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Urtx. Revista Cultural de l’Urgell o Miscel·lània Cerverina.
  Ha impartit conferències en diversos congressos nacionals i internacionals celebrats a Chambéry, Florència, Palma, Màlaga, Granada, Lleó, Barcelona, Sitges, Tàrrega i Lleida.



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. dhac@iec.cat - Informació legal

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín