ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 22/06/2016

Perelló Ferrer, Antònia Maria
Palma (Mallorca Occidental), 1958

Àrees de treball: Art contemporani / Últimes tendències / Arquitectura barroca / Arquitectura contemporània / Col·leccionisme d’art / Museografia

Antònia Maria Perelló Ferrer és doctora en història de l’art per la Universitat de Barcelona i és conservadora i cap de la Col·lecció del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA). Des de l’any 2007 imparteix l’assignatura de gestió de les arts visuals dins el màster oficial en gestió d’institucions culturals de la Universitat Internacional de Catalunya. Ha estat professora del màster de museologia de la Universitat de Barcelona (UB) des del 1989 fins al 2008, i realitza regularment classes i conferències relacionades amb col·leccionisme, exposicions i museografia en màsters i cursos de postgrau de la UB, la Universitat Politècnica de Catalunya i la Universitat de les Illes Balears, entre d’altres.
  Des del Servei d’Exposicions de l’Ajuntament de Barcelona va participar, del 1985 al 1991, en nombrosos projectes, entre els quals destaquen les exposicions «Mestres moderns de la Col·lecció Thyssen» (1986); «Homenatge a Barcelona» (1987); «Tallers Art Triangle» (1987) i «Barceló, Barcelona» (1988), a la ciutat de Barcelona; «Antoni Gaudí i el Modernisme català» (1989), a Nagoya, i «Barcelona Creació» i «Artistes catalans contemporanis» (1990), a la ciutat japonesa de Yokohama. Va prendre part en la posada en marxa del projecte Barcelona Primavera del Disseny (1991), com a membre del Consell de Direcció, i en l’impuls municipal a la creació de l’associació de galeries de Barcelona Art-Barcelona (1990).
  Com a responsable de l’Àrea de Col·lecció del MACBA des del 1992, ha comissariat diverses exposicions, com ara «Mirades (sobre el museu)» (1996), «Introversions» (1997) o «Més enllà de l’objecte» (2008-2010), i ha participat directament en la definició de projectes temporals, com ara Dos espais / Dues audiències. Obres de la Col·lecció Herbert, o d’exposicions directament relacionades amb el fons del museu com ara «Temps com a matèria. Noves incorporacions» (2009), «Passat i present. Canvi de segle a la Col·lecció MACBA» (2011), «Volum» (2011), «Episodis crítics. Col·lecció MACBA» (2012) al mateix museu, o «The shadow of the speech. The MACBA Collection» (2010), presentada al Museu Nacional d’Art Contemporani de Corea, a Seül.

La seva tasca investigadora vinculada al món universitari s’ha situat al voltant de l’arquitectura de l’època moderna. Ha publicat els llibres Esglésies dels segles xvii i xviii a Ciutat de Mallorca (1985), Arquitectura civil del segle xvii a Barcelona (1996) i L’arquitectura civil dels segles xvii i xviii a Catalunya (2000); a més d’articles d’investigació, com ara «Influencias y tendencias artísticas en la arquitectura religiosa de los siglos xvii y xviii en Palma de Mallorca» (1983), «Els temples cupulats del segle xvii a Ciutat de Mallorca» (1984), «Los ciclos pictóricos del Palacio Vivot de Palma de Mallorca» (1988), «Els càrrecs oficials del Consell de Cent relacionats amb la construcció a la Barcelona del segle xvii» (1993), «Nuevos datos para el estudio de la pirámide dedicada a Santa Eulalia en la plaza del Pedró de Barcelona» (1994), «L’Aula d’Anatomies i la Casa de les Comèdies: dos establiments vinculats a l’Hospital de la Santa Creu» (1995), «Establiments hospitalaris i d’assistència a la Barcelona del segle xvii» (1996) i «Monuments commemoratius a la Barcelona del segle xvii. La creu de Mar, obra de Pere Blai» (1998), entre d’altres. S’ha ocupat també de les festes i les celebracions barroques, i ha publicat «La festa barroca a la Mallorca del segle xvii» (1986), «Dos llibres de festes mallorquins del segle xvii» (1988), «Las exequias de Carlos II en Palma de Mallorca» (1988) i «La noblesa i la festa a la Mallorca del Barroc» (1990). Entre les publicacions vinculades a la museologia i l’art contemporani, figuren Las claves de la arquitectura (1987; 2a edició, 1994), La Bauhaus (1990), Racionalismo y Bauhaus (1995), Art, arquitectura, museus (1996), Espaliú i la màscara (1997), Les pintures blanques de Miquel Barceló (2007), Més enllà de l’objecte. Obres de la Col·lecció MACBA (2010) i Gego. Esferes (2012), entre d’altres, a més de cròniques i articles de crítica artística publicats a Lápiz, Papers d’Art, L’Avenç, Lluc, D’Art i Revista de Catalunya.
  Ha participat en nombrosos congressos d’art i en taules rodones organitzats pel Comité Español de Historia del Arte (CEHA), l’Associació Catalana de Crítics d’Art (ACCA) o el Consell Internacional de Museus (ICOM). Entre les participacions més recents, destaquen les fetes a la taula rodona Nuevos mercados y posibilidades comerciales en el arte contemporáneo, a V Foro Internacional de Expertos en Arte Contemporáneo (2007), organitzat per ARCO; el seminari Contemporary collections and collecting in Scotland series. Perspectives on European collections (2008), organitzat al Centre d’Art Contemporani de Glasgow i la Universitat de Glasgow; la trobada «Rencontres Internationales: Paris-Berlin-Madrid», de vídeo i de cinema (2009), al Teatre del Châtelet de París; a la taula rodona sobre col·leccionisme públic o privat, organitzada per la fira Art Brussels el 2010, i a la taula rodona Coleccionismo privado. Un asunto pendiente (2011), realitzada al Museu Lázaro Galdiano de Madrid.



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. dhac@iec.cat - Informació legal

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín